Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Veredelen frambozen naar smaakverwachting van de consument

De gewaskwaliteitsspecialisten van Delytics hebben het onderzoeksinstituut James Hutton Institute geholpen een nieuw veredelingsprotocol te ontwikkelen om ervoor te zorgen dat hun frambozen door de consument nog beter zullen worden gewaardeerd.

In 2018 heeft het James Hutton Institute Delytics gecontracteerd om te assisteren bij het onderzoek 'Haalbaarheid van het ontwikkelen van een nieuwe veredelingsmethode om de smaak van frambozen te verbeteren'. Het project ontvangt financiering van het Innovate UK en kreeg de opdracht om de smaak van frambozen te verbeteren door nieuwe veredelingsmodellen en tools voor beslissingsondersteuning te ontwikkelen.

Voorafgaand aan de samenwerking met Delytics kon het onderzoeksteam van James Hutton de vinger er niet achter kregen hoe de zintuiglijke gegevens die ze verzamelden uit smaakpanels konden overeenkomen met de smaakvoorkeuren van de consument. Delytics hielp hen door een op maat gemaakt consumentenprotocol te bieden, wat ze in staat stelden de genetische regio's te identificeren die een rol spelen bij het lekker vinden van frambozen en beter te begrijpen wat de reactie van de consument op verschillende frambozenvariëteiten zou zijn.

Dr. Julie Graham, projectleider van het James Hutton Institute, zegt dat Delytics het onderzoeksteam heeft geholpen een grote stap vooruit te zetten door te begrijpen hoe frambozenzaailingen kunnen worden geselecteerd die voldoen aan de smaakverwachtingen van Britten.

Ze zegt: "Doordat we de kennis van Delytics over de voorkeur van consumenten kunnen combineren met onze kennis van genetica, hebben we ons veredelingsprogramma kunnen aanpassen om frambozen te telen die consistent voldoen aan het smaakprofiel dat consumenten willen. We kunnen nu de smaakgegevens analyseren naast de genetische markers in de frambozen en we hebben de belangrijkste regio's geïdentificeerd die echt belangrijk zijn voor de smaak.“

Dat Delytics om de brix, het zuur en de smaak van individuele frambozen kon meten uit slechts 0,3 ml sap was een belangrijke factor om het onderzoeksteam het volledige scala aan smaken en rijpheidsvariabiliteit voor gekozen frambozenvariëteiten te helpen begrijpen. Met deze informatie kunnen veredelaars nu de reactie van de consument vóór de oogst voorspellen en op wetenschap gebaseerde rijpheidsstandaarden ontwikkelen om een ​​consistent goede eetervaring te garanderen.

Een van de belangrijkste aandachtspunten van de haalbaarheidsstudie was om te begrijpen hoe zachtfruit in het Verenigd Koninkrijk effectief kan worden veredeld voor een consistent goede smaak. Een consistente smaak is een belangrijke eigenschap voor de consument die Britse zachtfruitveredelaars en -telers voor een uitdaging heeft geplaatst, wat heeft geleid tot een lage consumentenacceptatie.

Dr. Graham: “De consument vond slechts ongeveer een derde van de frambozen die vorig jaar in de Britse supermarkten zijn getest goed, wat betekent dat twee derde van de consumenten niet van de smaakervaring genoten. De kennis van Delytics ons heeft gegeven over de smaak en klantvoorkeur is enorm waardevol bij het kiezen van een variëteit. Frambozen kunnen voor een goede opbrengst zorgen, goed geplukt geworden en ongedierte en ziekten weerstaan ​​- maar als ze niet goed smaken, zullen we de consument niet blij maken."

"Voor ons als veredelingsorganisatie is het enorm belangrijk om frambozen te kunnen veredelen waarvan we weten dat de meeste consumenten ze lekker zullen vinden."

Delytics hielp James Hutton Institute bij het valideren van de voorkeur van consumenten voor een van hun eigen variëteiten waarvan zij al dachten dat deze goed door de consument zouden worden ontvangen. De mogelijkheid om te verifiëren dat de variëteit aan de smaakverwachtingen van de meeste consumenten voldoet, heeft hen het vertrouwen gegeven om met die variëteit te werken en vergelijkbare kwantificeringsmethoden voor andere variëteiten te gebruiken.

Dr. Graham: "De integratie van tools voor klantvoorkeuren van Delytics in ons veredelingsprogramma was echt heel nuttig voor ons. Het eenvoudig te implementeren stap voor stap proces is zeer effectief en ook op andere gewassen toepasbaar. Het zal volgend seizoen worden gebruikt in ons veredelingsprogramma voor blauwe bessen en we zien veel mogelijkheden om waarde toe te voegen aan andere vers verwerkte gewassen.”

"Veredelaars kunnen hun variëteitsselecties nu baseren op harde wetenschap in plaats van hun eigen voorkeuren, waardoor de geselecteerde variëteiten de breedst mogelijke smaakaantrekkelijkheid zullen hebben."

Voor meer informatie:
Mark Loeffen
Delytics Ltd
Tel: +64 7 857 0854
Mobile: +64 27 294 2217
Email: mark.loeffen@delytics.com 
www.delytics.com 

Publicatiedatum: