Wilco van den Berg:

"Wat in de Nederlandse conveniencesector beter werkt dan in Duitsland, is de communicatie"

"In hoeverre loopt convenience in andere landen beter dan in Duitsland en waarom?" Wilco van den Berg, marktanalist van de Nederlandse koepelorganisatie GroentenFruit Huis, ging tijdens het recent gehouden European Convenience Forum in op deze vraag. Wilco ziet hierbij de bijzondere handelsrol van…

Nieuwe merkidentiteit voor G. Kramer & Zonen Beheer

Kramer Food Family opent nieuw kantoorgebouw en spreekt internationale ambities uit

Woensdag 22 juni is de nieuwe identiteit van Kramer Food Family gelanceerd, de nieuwe internationale naam voor G. Kramer &Zonen beheer. De Family bestaat uit 8 deelnemingen in groenteverwerkende bedrijven in Europa. Dit zijn in Nederland, naast Koninklijke Vezet Warmenhuizen en Vezet Keuken Purmerend,…

met shoarma aubergine als gemaksproduct de markt in?

"Altijd op zoek naar middelen om de aubergine te laten zien aan het grote publiek"

Tholen - Purple Pride presenteerde in mei haar eigen aubergineshoarma. Het merk van Growers United, van origine een telersvereniging gericht op de teelt van aubergines, wil hiermee inspelen op de stijgende populariteit van veganistische producten en de aubergine in de markt zetten als convenienceproduct.…

Slimme biosensor spoort bacteriën op

Startup Alberts heeft de allereerste smoothie-automaat ter wereld ontwikkeld die met een druk op de knop jouw favoriete smoothie, soep of vegan shake van verse groente en fruit maakt. Maar hoe zorg je ervoor dat het risico op verontreiniging van je smoothie zo minimaal mogelijk is? Voor Alberts een van…

Nieuwe alliantie in Spanje voor kant-en-klare groente- en fruitproducten

Grupo La Caña en Primaflor, twee Spaanse bedrijven gespecialiseerd in de productie en afzet van verse en voorgesneden groenten en subtropisch fruit, slaan de handen ineen om samen kant-en-klare groente- en fruitproducten te vervaardigen zoals guacamole, gazpacho, salmorejo of geraspte tomaat. De focus…

Onderzoekers slagen erin hoogwaardig Rubisco-eiwit te winnen uit tomatenblad

Wageningse onderzoekers zijn er als eerste ter wereld in geslaagd het hoogwaardige Rubisco-eiwit te winnen uit tomatenblad, een belangrijke reststroom in de glastuinbouw. De methode die ze hanteerden, lijkt op eerdere door hen ontwikkelde methodes voor de isolatie van Rubisco uit andere reststromen. Bij…

Rocket Fuel van Veggie Smooth wint Food Boost Challenge

Tholen - Minder perfecte groenten verstopt in een felgekleurde smoothie van fruit met een hippe naam en uitstraling, goedkoop en gemakkelijke te bereiden en die jongeren een energieboost geeft. Het door het team Veggie Smooth bedachte concept viel volop in de prijzen van de Food Boost Challenge. De jury…

NAMS

Duurzaam genieten van één biertje tegelijk

De weg naar milieubewuste consumptie ligt bezaaid met... bier. Het Finse bedrijf NAMS werd opgericht met één duidelijk doel, zegt directeur Teemu Kanasuo van NAMS CMO. "Het telen van milieuvriendelijke tomaten, zonder in te boeten op de smaak." Maar hoe past bier daar nu in? "Om echt duurzaam te werken,…

Imperfectas (Spanje)

"Als je een groente gaat eten, wat maakt het dan uit of het een beetje krom is of er een kras op zit?"

"Te groot, te klein, het mist een beetje kleur, het heeft een ongebruikelijke vorm, het is vervormd..." Dit alles betekent dat een stuk groente of fruit vandaag de dag als klasse II wordt weggezet. Maar Imperfectas heeft hier een andere kijk op. Dit initiatief uit Almería probeert oplossingen te bieden…

Groentegoed verhuist naar nieuwe productielocatie en vindt nieuwe investeerder

Tholen – Maker van gezond beleg Groentegoed slaat na 2 jaar samenwerking met aandeelhouder Duijvestijn Tomaten een nieuwe weg in. Op een nieuwe productielocatie in Lopik met eigen productiekeuken gaan de ‘vaders’ van Groentegoed Albert van der Veen en Jeroen Schuurman verder bouwen aan ‘Het nieuwe…

"de eerste in Nederland die de wokkomkommer op de markt gaan zetten"

Postuma start met Pure Ambacht

Tholen - Als full serviceverlener ontwikkelde Postuma AGF Pure Ambacht. “Het inkopen van gesneden groenten en fruit heeft veel voordelen. Detaillisten kunnen daarmee tijd besparen die ze in andere activiteiten van hun winkel kunnen steken,” vertelt Jacco de Lange, bedrijfsleider Pure Ambacht in het maartnummer van vakblad…

Purple Pride presenteert shoarma gemaakt van aubergine

Purple Pride, het aubergine merk van Growers United, presenteert een 100% plantaardig aubergine shoarma. Gemaakt van verse aubergines rechtstreeks van Nederlandse telers. Geroosterd en op smaak gebracht met olie en natuurlijke smaakmakers, zodat je de echte shoarma beleving krijgt. "Gezonde convenience…

"AGF-producten dankzij nieuw koelsysteem in 20 minuten tijd van 25 naar 4°C"

Picvert, teler van jonge slascheuten en babygroenten, heeft onlangs een nieuw vacuümkoelsysteem aangeschaft. Dit systeem is een snelle, homogene en uniforme koeloplossing die helpt bij het verlengen van de levensduur van AGF-producten. "De temperatuur van een bepaald AGF-product gaat met behulp van het koelsysteem…

Huidverzorgingsmerk maakt 100% gebruik van vertical farms

Shiseido, een internationaal Japans huidverzorgingsmerk, heeft Ulé gelanceerd. Dit is haar eerste merk dat in Europa is opgezet. De luxe en bewuste huidverzorgingslijn begint met acht producten en is het geesteskind van Lindsay Azpitarte. Zij is de vice-president, new brand development EMEA, bij de…

Onderzoekers maken 100% plantaardig ei

Portugese onderzoekers hebben een plantaardig ei gecreëerd. Het nieuwe, volledig inheemse product is gemaakt van soja en andere plantenextracten. Onderzoeker Daniel Abegão van…

"Franse retail en horeca moeten AGF-prijzen dringend verhogen"

De Franse bedrijven die kant-en-klare AGF-producten bereiden, verenigd in het Syndicat des fabricants de produits Végétaux Frais Prêts à l'Emploi, het Franse Syndicaat van de…

Verse verticaal geteeld pesto uit Italiaanse vertical farm

Planet Farms introduceert het PESTOOH assortiment, Planet Farms' allereerste verse pesto-assortiment, volledig gemaakt van hun verticaal geteelde basilicum. Je kunt Planet Farms' PESTOOH online en in de winkel vinden bij Esselunga en snel ook bij Iper, Il Viaggiator Goloso, Unes, U2, Amazon en Macai en…

FloorFoods neemt activiteiten van Van Marcke Foods over

FloorFoods koopt voor 100% de activiteiten van Van Marcke Food Group uit Kapelle (Zld). Het merk Snaqs van FloorFoods bestaat uit een complete, innovatieve lijn groentesnacks voor op de borrelplank of tussendoor. Alle producten zijn originele groente, fruit en zeewier die op een innovatieve manier…

Tomás García-Escribano, CEO van Cincofresh:

"De vraag naar kookklare verse producten blijft toenemen in Spanje"

"Onze manier van leven is de afgelopen jaren enorm veranderd en dat geldt ook voor ons consumptiepatroon. De vraag naar kookklare verse producten blijft toenemen", zegt Tomás García-Escribano, CEO van het Spaanse Cincofresh. Het jonge groente- en fruitbedrijf is daarom de productcatalogus aan het…

Tommy de Bie en Jeffrey de Bie, De Bie Groentenverwerking:

"Eén vaste prijs voor geschilde asperges, gedurende het hele seizoen"

Tholen - Bij De Bie Groentenverwerking in Nieuwegein is het aspergeseizoen weer losgebarsten. "Asperges, zeker bij onze horecaklanten, een belangrijk product. Met Pasen in aantocht hopen we weer te gaan knallen met het witte goud", vertelt Tommy de Bie. Dit jaar is het familiebedrijf een samenwerking aangegaan…

Het effect van Covid-19 op de groenten- en fruitindustrie

We zijn inmiddels twee jaar verder, en de effecten van Covid-19 worden steeds beter zichtbaar. Ook in de groenten- en fruitindustrie zijn bedrijven gedwongen om zich aan te passen. Lockdowns, hamsterende consumenten, maar ook tekorten aan grondstoffen zetten de markt onder druk. A-INSIGHTS heeft de data…

Verliest gesneden groente en fruit echt voedingswaarde?

Er wordt gezegd dat groente en fruit voedingswaarde verliest als het wordt gesneden. Klopt dit? Wie groente of fruit bewerkt met een mes, maakt het eigenlijk kapot. Eelke…

Hessing Supervers benoemt Michiel van ’t Hek als commercieel directeur

Michiel van ’t Hek (48 jaar) is per 1 april gestart bij Hessing Supervers als CCO (commercieel directeur). Van ’t Hek gaat zich toeleggen op de verdere groei van Hessing, zowel nationaal als internationaal.  Michiel van 't Hek, nieuwe commercieel directeur bij Hessing Supervers  Michiel van ’t Hek heeft ruime ervaring…


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven