Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ingezonden brief, Postuma

Protestkopers!

AGF-Groothandel Postuma uit Kampen heeft een column geschreven over de 'protestkoper', een klant die specifiek kiest voor de groenteman omdat men het gelazer van de supers zat is:

Een beetje vreemd begrip, wat zijn dat 'protestkopers'? Regelmatig horen wij van onze klanten dat er steeds meer weerstand komt tegen de praktijken van verschillende supermarkten, te noemen: plofkippen, onnodige prijzenoorlogen, elkaar als supers zwart maken, personeel niet meer extra betalen als ze 's nachts of zondags moeten werken, etc. Allemaal komen ze negatief in de publiciteit, vooral de laatste maanden. Albert Heijn en Jumbo als leveranciers/telers uitknijpers, hoe de Aldi met haar personeel omgaat en nu weer de prijzenslag tussen Albert Heijn en Jumbo. Ze denken dat ze altijd ongestraft kunnen blijven rotzooien. Nee, dat kan niet en dat vinden met ons ook heeeeeeel veeeeel andere klanten. Daarom kopen ze veel en zo vaak mogelijk bij de eerlijke hardwerkende en niet rotzooiende specialist.

Dit alleen al puur uit protest, maar er zijn natuurlijk ook veel andere redenen om bij de groentespeciaalzaak, op de markt of bijvoorbeeld boerderijwinkel je verse producten te willen kopen. De warmte die ze ontvangen bij de specialist is anders, die is echt, daar heb je geen kwijlende supermarktmanager van Appie met zijn kaasplankje bij nodig. Bovendien krijg je eerlijke producten, met een betrouwbare bekende bron. Daar heb je ook geen keurmerken voor nodig. De garantie geeft de ondernemer u namelijk zelf!

Psychologisch gezien klopt het verhaal. Te veel verkeerde informatie werkt aan de ene kant afstompend en daarnaast ook uiterst irriterend en in combinatie met elkaar werkt het afkerend, daarom komen juist die klanten in protest tegen dit hoogdravende geschreeuw van de grote supermarktketens. Natuurlijk, alle klanten hoe dan ook kopen bij de supers, maar het gaat ons over de producten die je ook ergens anders (lees lokale specialist) beter, vaak goedkoper, verser, met meer ambacht, meer productverscheidenheid, vriendelijker kunt kopen.

Gewoon bij uw groente en fruit specialist, die vakman die overal een antwoord op heeft, die altijd vrolijk is, en die vooral de klanten niet belazert met plofverhalen.
Als ik 's morgens op sta en dan in de spiegel kijk, denk ik soms: zou die kwijl van AH dat ook doen en dan denken wie ga ik vandaag weer voor de gek houden, mijn personeel, mijn leveranciers of mijn klanten.

Ik denk dan dat hij dan nog even in de spiegel kijkt en denkt: "Ik ken je niet maar ik was je wel". Kijk, zo kun je jezelf ook bedonderen, maar ach, dat was hij al gewend, oneerlijk spel is de huisregel geworden. Het staat haast in hun huishoudelijk reglement zou je denken.

In ieder geval is het zeker dat jullie als kleinere zelfstandigen een goede toekomst in gaan als we nog meer protestkopers krijgen, nog meer mensen die het gewoon niet meer leuk vinden. Wist u dat in bijna iedere plaats in Nederland nog wel een goede groente- en fruitspecialist te vinden is. Dus wanneer u even kijkt op internet naar een winkel, standplaats of boerderijwinkel vindt u er zeker een bij u in de buurt en ook op een goede markt zal de echte specialist niet ontbreken.

Zoek de man of vrouw die u uw vertrouwen echt wilt geven. Keus genoeg, er zijn meer dan 2000 specialisten in ons land !

Veel plezier en goede zaken toegewenst!
Team Postuma, de AGF leverancier van de specialisten.
 

Overdenkertje:
In een wereld vol schreeuwers hebben de stillen juist het antwoord.
Publicatiedatum: