Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
“waarop let de retail bij selectie product?”

House Fair biedt inzicht in trends paprika, tomaat en aubergine

Tholen - De House Fair van Enza Zaden geeft niet alleen een overzicht van het assortiment van de veredelaar, maar biedt ook gelegenheid om te weten te komen waar de handelaren en retail op letten bij de selectie van een product. De specialisten van Enza Zaden geven uitleg over de ontwikkelingen in diverse rassen tomaat, aubergine en paprika.

Tomaat

Veel aandacht is er uiteraard voor trostomaat Diamantino. “De dieprode kleur en de sterke groene delen zijn belangrijke eigenschappen voor de retail”, vertelt Wim Buijks. “Er zijn geen gele kronen - daarnaast is de vlakke tros een vereiste om ze te verpakken.” De Diamantino is een middel-tros en Buijks merkt dat telers soms stoeien met de keuze tussen grof en middel. “Met een grove tros is meer productie te realiseren – maar de handel en de supermarkten kijken naar middel”, verklaart hij. Asda, Edeka en Nettomarkt vragen bijvoorbeeld specifiek om een middenmaat en zijn ook bereid daar een meerprijs voor te betalen. "Zeker in het winterseizoen."



De Diamantino is onder belichtingslampen geplaatst omdat het ras het bijzonder goed doet onder kunstlicht. Linksonder Wim Buijks en Edwin van Antwerpen.



De snacktomaten (links) zijn nieuw en nog niet commercieel op de markt. Ze liggen er om reacties uit te lokken: wat spreekt mensen aan? "We hebben zelf een idee, maar wat de supermarkten vinden helpt ons als veredelaars ook", verklaart Buijks. Hetzelfde geldt voor de coeur du boeuf en de marmande. "Het vruchttype staat ons aan - nu kijken we hoe we de resistenties, de productie en het planttype kunnen verbeteren."


TomAzur, Sweet Conical en Tribelli, Eazyleaf en RedStar Romantic - om de merken van Enza Zaden in de markt te zetten, wordt samengewerkt met de telers die de beschikking krijgen over de specifieke rassen. "We zoeken daarvoor innovatieve telers, die ook echt willen investeren in een ras", vertelt Buijks. "Met enthousiaste partners is een merk beter in de markt te zetten."

Smaak en prijs

Van de bezoekers van de House Fair blijkt dat er op diverse zaken gelet wordt bij het bekijken van de rassen. "Een Albert Heijn bijvoorbeeld focust duidelijk op smaak, maar andere supermarkten profileren zich minder duidelijk", vertelt Buijks. Daarnaast merkt hij dat regionale productie meer en meer aandacht krijgt. "Er wordt vanuit de retail gevraagd naar de mogelijkheden om product lokaal te laten telen - zodat ze het vervolgens met een lokaal geteeld label in de schappen kunnen leggen."




Een breed assortiment smaaktomaten. Rechtsboven de populaire Campari, linksonder de groeiende Tomaggio.

Ook telers hebben diverse motieven voor hun raskeuze. "Duitse telers vragen nauwelijks naar de productie. Die kiezen veel voor de santa's, cocktails en cherry's", merkt Buijks. "Laat de Nederlanders het grote volume maar telen, denken ze." Maar ook in Nederland is veel aandacht voor bijvoorbeeld troscherry tomaat Tomaggio. "Een goede smaak, lange vlakke trossen en een uniforme doorkleuring", verklaart Buijks. "Daarnaast is deze groeikrachtiger dan het standaardras en scheurt hij niet. Maar vooral vanwege de smaak is er belangstelling, wereldwijd."





Opvallend in de schappen: de mix van cocktailtomaten. "Een telersgroep is aan het kijken of deze zo in de schappen van de retail te krijgen is. De smaak is goed, dus we hebben er goede verwachtingen van."


Het kleurrijke paprika-schap


Links Edwin van Antwerpen, rechts Keimpe Veenstra. Links de grove Maranello, rechts de middenmaat Maracana.

Ook voor de paprika-experts van Enza Zaden biedt de House Fair nieuwe inzichten. “Kijken als een consument is anders dan kijken vanuit de teelt”, merkt Edwin van Antwerpen. “Daarom is het belangrijk om actief te zijn in de hele keten.” Daardoor weet de veredelaar dat er in Japan en Engeland vraag is naar een fijne paprika. “De 75’ers”, bevestigt Keimpe Veenstra. “Dat zijn speciale doelmarkten waar we dan op focussen.”



De paprikamix en diverse kleuren puntpaprika

Opvallend in het schap zijn de flowpacks in de kleuren van de Duitse vlag. “Je hebt vier kleuren rijpe paprika’s en vier kleuren onrijpe paprika’s”, vertelt Keimpe Veenstra. “Met de donkerpaarse paprika kunnen we deze Duitse mix samenstellen – een onderscheidend product. In het Oostblok is een witte paprika weer heel normaal. Het is leuk om daar wat mee te doen.” Toch blijft in paprika het gros belangrijk: minder dan 10 procent van het areaal is een specialiteit. Daarom ligt de focus op rassen met een hoge opbrengst en een kwalitatief sterke vrucht. “Een goede stevigheid, een lange houdbaarheid. De Atalante bijvoorbeeld, die is sterk tegen anthocyaan. Op geel tekent dat heel erg, dus dat doet het goed”, vertelt Van Antwerpen. Ook is de arbeidsvriendelijkheid belangrijk. “Arbeid is een hele hoge kostenpost, dus die willen we zo laag mogelijk houden.” Daarnaast aandacht voor de flowpacks: uniformiteit en een trage doorkleuring van de groene rassen.




Als laatste nog aandacht voor een nu nog relatief klein schap, waar de veredelaars hoge verwachtingen van hebben: de aubergine. “We verwachten dat we de helft van het areaal in kunnen vullen met Bartok volgend jaar. Nu zitten we op een derde", zegt Veenstra. "Vanuit de teelt horen we dat er problemen zijn met kelkrot en daar is de Bartok juist sterk tegen: de productie is gelijk regelmatig en het gewicht valt in de juiste sortering. Ook blijft de kelk mooi groen.” Het zou mooi zijn als het areaal aubergine nog wat groeit, vindt Veenstra. ”De kwaliteit is goed, wellicht leidt dat tot extra vraag.”


Voor meer informatie:
Enza Zaden
Haling 1E
1602 DB
Enkhuizen
T +31 (0)228 350 100
F +31 (0)228 315 960
[email protected]
www.enzazaden.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer