Dit seizoen wordt begunstigd door de optimale temperaturen van de winter, die in combinatie met de adequate vochtniveaus tot een goede plantontwikkeling hebben geleid. Deze omstandigheden zorgden voor 'zeer compacte, witte en kwaliteitsvolle' bloemkolen, vertelde Nájera.
Sinds de oprichting van de BGA in 2003 is het product er al in geslaagd zich in heel Spanje te verspreiden. Vooral in het noorden, in regio's zoals het Baskenland, Navarra, Catalonië of Galicië, naast Madrid, die ook een van de belangrijkste afnemers van deze bloemkool is. "De volgende stap is overzees te gaan, waar er al vraag is van klanten in Centraal- en Noord-Europese landen, zoals Duitsland, Oostenrijk, Groot-Brittannië en Scandinavië." Het raadslid gelooft dat hun product een goede kans maakt op deze markten, omdat het 'zeer compact' is, de verwerking goed doorstaat en een lange houdbaarheid heeft.
Hij benadrukte dat de BGA Europese certificaten heeft, die het gebruik van milieuvriendelijke teelttechnieken bevestigen, zoals een geïntegreerde productie en dat de bestrijdingsmiddelenniveaus onder het toegestane niveau zitten "op bijna nul". "Desalniettemin werd de BGA nog niet geëxporteerd, omdat de productie nog steeds te klein is om aan de internationale vraag te voldoen", aldus Nájera.
De huidige belangrijkste concurrent voor de Calahorra bloemkolen is de Franse regio Bretagne, die "enorme volumes verscheept en constant produceert", wat de regio praktisch tot "Europa's bloemkoolvoorraadkast" maakt. De man wees erop dat Calahorra "grotendeels afhankelijk is van het weer", wat soms een voorraadtekort en soms een overaanbod kan veroorzaken en dat heeft weer invloed op de prijzen. Om dit te voorkomen, wordt er onderzoek uitgevoerd om nieuwe productiegebieden in La Rioja te vinden met mildere weersomstandigheden om de huidige productie aan te vullen.
Een ander heel belangrijk aspect, volgens de BGA, is de promotionele inspanning voor de consumentenherkenning. Het imago van het product is gerenoveerd en er bestaan nu televisiereclames. Het heeft ook deelgenomen aan een gastronomische wedstrijd op nationaal niveau om verschillende kookmanieren van de bloemkool te promoten. Ze zijn ook van plan de volgende edities van beurzen zoals Fruit Attraction in Madrid, Alimentaria in Barcelona of Fruit Logistica in Berlijn bij te wonen.