Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Florpartners bezoekt Polen

Florpartners bracht een bezoek aan één van de snelst groeiende economieën van Europa om een beeld te krijgen van de ontwikkelingen in de tuinbouw en welke consequenties dit heeft voor de Nederlandse tuinbouw. Sinds de val van het communisme in 1989 in Polen zijn er veel hervormingen doorgevoerd ten gunste van de Poolse economie.

Snijbloemen en kamerplanten worden in Polen veelal door bloemisten verkocht. Bronisze, de grootste groothandelsmarkt voor bloemen en planten, verkoopt redelijk veel Nederlands product. Opvallend was de winkel van JMP Flowers, een Poolse producent van rozen, phalaenopsis en anthurium. Dit bedrijf laat duidelijk de ontwikkeling van Polen zien: het aanbod en de kwaliteit is niet te onderscheiden van Nederland, daarnaast werden de producten gestickerd (inclusief barcode). De bloemenwinkels en -stalletjes zagen er vaak verzorgd en kleurrijk uit. De prijzen van de producten in de bouwmarkten Obi en Castorama liggen iets lager dan de prijzen in Nederland. De kwaliteit is redelijk, met uitzondering van de ‘Sales-hoek’ waar producten werden verkocht met 70% korting.

Na diverse bedrijfsbezoeken zijn de ontwikkelingen in voedingstuinbouw als volgt samen te vatten:
  • Moderne investeringen, groei productiviteit
  • Explosieve ontwikkeling van supermarktketens
  • Groothandelsmarkten worden minder belangrijk
  • Ontstaan van samenwerking tussen producenten 
  • Nieuwe generatie telers: resultaatgericht en commerciëler 
  • Afname van het aantal telers, ontwikkeling van grote bedrijven

Het Nederlands aandeel in voedingstuinbouw neemt af. Fresh World International, een handelsbedrijf van de Best Fresh Group, laat een afnemend aandeel groente en fruit van Nederland in Polen zien. Waar 20 jaar geleden het aandeel van Nederlands product nog 50% was (voornamelijk tomaten), is dit nu teruggedrongen tot ca. 3%. De belangrijkste afzetgebieden zijn Rusland en West-Europa. De waardering van Pools product door Poolse inwoners is groot, hier hebben zij ook meer geld voor over. De lokale productie van tomaten neemt toe, waarbij 80% bestemd is voor de binnenlandse markt. Het aanbod van paprika is aanzienlijk lager en wordt niet onder glas geteeld vanwege hoge energiekosten en lage rentabiliteit. De oogst vindt plaats van augustus - oktober. Komkommers zijn ook populair, vooral de medium-maat (18-30 cm). De oogst vindt plaats van februari - juli.

Lees meer over het bezoek aan polen op www.florpartners.nl.


Bron: Onderneem 't Florpartners
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer