Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Spaanse tomaat zit weer in de lift"

Tholen - De markt voor in Spanje geteelde tomaten zat de laatste 5-10 jaar in een dalende lijn, terwijl paprika en komkommer groeiende waren. Sinds de recente energiecrisis in Noord-Europa is die neerwaartse trend echter gekeerd. “Dat komt omdat je in Spanje de kas niet hoeft te verwarmen, en er is meer vraag naar tomaten, paprika’s en komkommers in de markt,” zegt Guillaume Lacarriere, die aan het roer staat van Bayer’s groentezadentak in het EMEA-gebied. We spraken hem in hun permanente stand in het World Horticulture Center.

Bij Bayer hadden ze al verwacht dat de in Spanje geteelde tomaten zich zouden herpakken – de energiecrisis heeft die ontwikkeling alleen versneld. Spaanse tomatentelers hadden daar ook al op geanticipeerd, legt Guillaume uit: ze gingen meer investeren in hun teelt, terwijl ze ook de samenwerking aangingen met Nederlandse telers. “Dat is nodig, omdat tomaten een minder winstgevend product zijn dan paprika’s of komkommers, op basis van hetzelfde areaal.”

Nico van Vliet en Guillaume Lacarriere

Meer specialties
Nog een ontwikkeling die Guillaume uitlicht, is een beweging in Spanje naar meer specialties, zoals cherrytomaten. “Dat is natuurlijk een prijskwestie, specialties leveren een hogere winst op voor dezelfde hoeveelheid kilo’s.”

Uiteindelijk komt het daarop neer: winstgevendheid voor de teler. “De telers vragen zichzelf constant af: waar kan ik concurreren? Het draait om winstgevendheid op zowel de lange als de korte termijn. Dus er is gelegenheid om meer tomaten te telen in Spanje, en nu is het aan de telers om te bepalen of dat winstgevend voor hen is. Een belangrijke afweging daarbij is dat meer dan 75% van de Spaanse productie voor de export is. En ik verwacht dat we in de toekomst een verschuiving zullen zien naar meer technologie,” zegt Guillaume.

Will Zuijderwijk, Guillaume Lacarriere, Puck van Holsteijn, Svetlana Tokunova, Nico van Vliet en Jack Endhoven heffen hun glas

World Horti Center
Guillaume deed tegenover ons z’n verhaal over de Spaanse markt vanaf de nieuwe permanente stand van Bayer Seeds in het World Horti Center. Nico van Vliet vertelt daarover dat de veredelaar graag een brug wilde bouwen tussen het De Ruiter Experience Center en het World Horti Center, om een ‘vliegwieleffect’ te creëren.

De stand is niet alleen bedoeld om het hightech segment onder de aandacht te brengen, maar ook midtech en open field. “Denk daarbij aan broccoli en meloen, waar we marktleider in zijn. We kunnen meloenen leveren vanuit landen als Spanje, Brazilië en Senegal, maar dat gaat allemaal via de hub Nederland. Daarom willen we ook hier staan met die rassen.”

Voor meer informatie:
Bayer Seeds
Guillaume Lacarriere
guillaume@lacarriere@bayer.com
Nico van Vliet
Nico.vanvliet@bayer.com