"60% van onze omzet komt uit afzet erwtenscheuten"

Een Deense meerlagenteler teelt nog steeds in een voormalig slachthuis. De zaken gaan goed voor Grow Up Farm, want ze bouwen momenteel een tweede kweekcel van 180m2. De productie loopt gelukkig goed, sinds de Covid-beperkingen zijn opgeheven. Alle geteelde producten worden rechtstreeks verkocht aan retailers en foodservices.

In oktober 2020 heeft het bedrijf de faciliteiten van een sla-bedrijf overgenomen en tweederde van de koude opslag omgebouwd tot een kweekcel om de activiteiten uit te breiden. Het resterende derde is gekoelde opslag voor het uitgaande product. De Deense vertical farm heeft grootse productieplannen.


Lasse Vilmar

Zomerpiek
Sinds vorig jaar loopt de teelt erg goed. "Tijdens de zomer is er altijd een aanzienlijke piek in de verkoop van erwtenscheuten in het land. Iedereen gebruikt het voor zijn gerechten; restaurants, thuiskoks, enzovoort," aldus Lasse Vilmar, oprichter van Grow Up Farm.

Het grootste deel van de erwtenscheuten in ons land is afkomstig van vollegrondstelers in Italië en Spanje. Grow Up farm bestrijkt op dit moment een kleiner deel, maar is van plan om een zo groot mogelijk deel van deze markt te veroveren. Als het in de zomer te warm wordt in Zuid-Europa, wordt de aanvoer erg instabiel, en dit is waar het bedrijf zijn kracht toont.


De nieuwste aanwinst op de boerderij: een ruimte waar erwtenscheuten worden geteeld

Biologisch gecertificeerd
Biologisch afbreekbare hennep wordt gebruikt om elk product te kweken, waardoor ze volledig steriel zijn. "In ons geval is het echt geschikt, want we kweken in champignonkratten. Later zullen de planten worden overgezet in kartonnen dozen. Omdat hennep wat taaier is dan andere substraten, werkt het voor ons heel goed."

Daarnaast deelt Lasse trots mee dat het bedrijf erin geslaagd is om biologisch gecertificeerd te worden. Omdat het op een biologisch medium teelt, zonder kunstmest, worden de erwten als biologisch geteeld beschouwd.

"Het is echt een geweldig verkoopargument. Maar het feit dat we onze producten als biologisch kunnen bestempelen, verandert niet veel aan onze prijzen. Dat komt omdat de consument geen groot verschil meer verwacht tussen biologisch en niet-biologisch. Maar aangezien het mogelijk is om biologisch te zijn, moeten we dat ook zijn, vooral in deze kleine productiesystemen. Bovendien is het een geweldig verkoopargument, maar nogmaals, je kunt er geen premie voor vragen. Dus als we onze marges in deze markt kunnen handhaven, ben ik tevreden."


Het product kan opnieuw worden gebruikt

Pakkende verpakking
"Vorig jaar schreven we over het gehypte Eat-Grow-Repeat product", merkt Lasse. Hij voegt toe dat ze aan het verkoopfront niet veel hebben gedaan. Het product verkoopt zichzelf, want in eigen land worden 2000 zakken per week verkocht. Lasse denkt dat het product het nog veel beter had kunnen doen, en de capaciteit is er.

"Omdat het binnenkort een organisch gelabeld product wordt, gaan we de tekst op de zakjes anders formuleren, om de juiste boodschap over te brengen. Gek genoeg zijn we al meerdere keren genomineerd vanwege de verpakking."

Grow Up heeft geprobeerd om plastic en restafval te vermijden voor het merendeel van hun producten. Lasse stelt dat het huidige prijsniveau behoorlijk is omdat de hoeveelheid product die in de dozen gaat erg hoog is. Het feit dat er geen potten of andere elementen zijn waarmee de ruimte wordt opgevuld, is iets wat ze proberen over te brengen aan de klant: efficiënt gebruik van verpakkingen.

"Plasticvrij worden is echter bijna onmogelijk. Onlangs hebben we een recyclebare zak geïntroduceerd voor onze erwtenscheuten, waardoor ze na het afsnijden opnieuw kunnen groeien."

Voor meer informatie:
Lasse Vilmar, founder
lasse@growupfarm.dk 
Grow Up Farm
www.growupfarm.dk 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven