Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"De meest gemaakte fout in vertical farming is technologie boven het telen zelf stellen"

"Het falen van een bedrijf heeft verschillende oorzaken. In vertical farming is de focus te veel gelegd op de techniek in plaats van het telen zelf," vertelt Joe Swartz, Vice-President van AmHydro.

Het doel moet niet zijn om een vertical farm te hebben. Het doel moet zijn om sla te telen voor de gemeenschap om hen van eten te voorzien. Men moet niet denken: "Ik wil geld verdienen en ondernemer zijn." Volgens Joe is de verhouding tussen technologie en de teelt nooit goed geweest in de vertical farmsector. Vaak was er zelfs geen enkele relatie tussen die twee.

"We hebben vooral incomplete techniek en economisch ongezonde technologie of een combinatie daarvan gezien. De focus op de technologie heeft geen nut vanuit een productiviteits- en economisch standpunt. We hebben veel excuses gehoord. Ik heb nog niemand gehoord die tegen ons zei dat hij geen marktconcurrerende producten kon produceren tegen een economische prijs. Dat is de oorzaak van 99,9% van alle mislukkingen die ik in de sector heb gezien."

In een panel over "Cutting through the noise and navigating the future" geven Allison Driskill van Philips samen met Glenn Behrman van CEA Advisors, Jennifer Waxmann van Seed2Source, en Joe Swartz van AmHydro hun visie over de sector.

Glenn legt uit dat relaties centraal staan binnen vertical farming. Hij vraagt zich af hoeveel ondernemers daar onderzoek naar gedaan hebben. Hij vraagt zich af hoeveel ondernemers de markt onderzocht hebben voordat ze de markt betraden. De centrale vraag moet zijn: "Wat moet ik telen en wie gaat het kopen?"

"Wat voor de ene wel werkt, geldt voor de ander niet omdat het allemaal te maken heeft met nutsvoorzieningen-, arbeids- en grondkosten, belastingen en overheidsstimulansen." Glen adviseert startende vertical farms om kennis te maken met lokale supermarkten. Ondernemers kunnen met de productmanager praten en feedback krijgen voordat ze daadwerkelijk met een vertical farm beginnen.


Allison Driskill, Glenn Behrman, Jennifer Waxmann, en Joe Swartz

Mislukkingen
Allison wijst erop dat er veel mislukkingen zijn in het oprichten van vertical farms. Daarbij zijn veel lessen geleerd. "Wat zijn veelvoorkomende fouten die u de afgelopen jaren heeft gezien en wat kunnen we ervan leren?"

Jennifer Waxmann: "In de sector heerst een zogenaamde "They will come" mentaliteit. "Wij hebben veel onderzoek gedaan naar andere vertical farms voordat we er één opzetten. We dachten dat we alle kennis in huis hebben. We zouden met simpele techniek beginnen en dat uitbreiden met complexe techniek."

Volgens Jennifer is de "They will come" mentaliteit erg gevaarlijk. Veel modellen van vertical farms zijn gebaseerd op deze mentaliteit. "We zien veel nieuwkomers in de sector die denken dat ze het weten en er dan achter komen dat ze het toch niet weten. Dat werkt niet. We moeten eerlijk zijn en samenwerken als we deze sector voort willen zetten."

Oproep voor transparantie en lobbying
Het is noodzakelijk om te lobbyen omdat er een kloof is tussen vollegronds- en indoor telers. De vertical farmsector zou veel incentives moeten ontvangen zoals gewasverzekeringen. "Dit zijn zaken die onregelmatigheid veroorzaken. Je zou de beste vertical farm kunnen hebben, maar we hebben nog steeds een slecht imago. We moeten ons als sector verenigen om te lobbyen voor veranderingen die een beter beeld zouden werpen op deze sector," zegt Jennifer.

"Onzekere nieuwkomers die roddelen over mensen helpen de sector niet. Het grote probleem is het geroddel en mensen die zeggen dat ze het beter kunnen dan anderen. Ze hebben geen ervaring met vertical farming en dat verpest de sector. In eerste instantie lag de focus op de teelt en daarna introduceerde we technologie. Tegenwoordig zien we dat mensen eerst de technologie introduceren en zich dan pas richten op de teelt. Ze voegen simpelweg technologie toe aan iets dat 24/7 leeft."

De tuinbouw staat niet stil en heeft een heel andere mentaliteit. Sommige bedrijven hebben van deze lessen geleerd en zijn zich nu aan het heruitvinden. We zijn allemaal consultants voor een deel daarvan. "Ik denk dat we volgend jaar een comeback gaan maken met enkele bedrijven die in de maak zijn."

Joe "We moeten eerlijk en transparant zijn. De sector is over het algemeen goed geweest wat dat aangaat. We zouden moeten stoppen met het verdoezelen van zaken, het onder het tapijt vegen van zaken die niet besproken worden."

De Indoor Ag-Con 2025 editie staat gepland op 11-12 maart 2025 in Las Vegas, VS.

Voor meer informatie:
Indoor Ag-Con
Tel: +1 404 991 5186
hello@indoor.ag
www.indoor.ag

Publicatiedatum: