Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Telen in een voormalig slachthuis

Grow Up FARM heeft recent een nieuw product gelanceerd, Eat-Grow-Repeat genaamd: kleine erwtenkiemen die op een hennepblokje groeien. "Scheur je het bovenste deel van de teeltzak af, dan wordt het onderste deel de pot," legt Lasse Vilmar uit, de teeltdirecteur van het Deense bedrijf. "Zet de bodem van de zak met de erwtenplantjes op je tafel en ze zullen blijven groeien. Oogst écht verse erwtenkiempjes voor je salade. Blijf ze watergeven en binnen een week groeien ze weer terug."

Het ontwikkelen van innovatieve verpakkingen is nieuw voor Grow Up FARM, het bedrijf werkt al drie generaties vooral met kiempjes. Het familiebedrijf in Ringsted begon met Lasse's grootouders in de jaren '60. Lasse nam het over in 2013. "Toen zochten we nieuwe producten voor op de markt. Ons oog viel op Koppert Cress en andere bedrijven die microgroentes teelden. Ineens ging voor ons het licht branden, en dit leek ons een goede weg om in te slaan."

Dit nieuwe product stond al een tijdje op de planning, maar de lancering werd versneld door de veranderingen waar de wereldwijde pandemie verantwoordelijk voor is. "We stonden klaar en hadden alles gepland voor het zomerseizoen met feestjes en trouwerijen. Maar uiteindelijk konden we maar één of twee volledige partijen verkopen voordat de lockdown begon."

Zenuwslopend
Al was het bedrijf al jaren gefocust op bedrijven in plaats van lokale klanten, hielp juist het verkopen aan mensen om hen heen, hen door de eerste lockdown. "We zochten naar Facebookgroepen om te adverteren bij lokale klanten. Gelukkig konden we het grootste deel van onze voorraad zo kwijt, al verkochten we alleen in grote dozen. We stopten verschillende soorten in één doos zodat mensen van alles konden proeven. Ik heb zelfs een busje geleend van een autodealer in de buurt, waarop ik wat stickers heb geplakt. Ik stond daar als een boer van vroeger mijn producten te verkopen. Het was een leuke tijd, maar ook een zenuwslopende omdat we geen idee hadden wanneer we ons normale teeltproces weer konden oppakken."

Anders als bij de kiemen waar Lasse al jaren mee werkt, worden de microgroentes geteeld in een vertical farm. Het gebouw was ooit een pluimveeslachterij, en de koelkamers zijn veranderd in teeltkamers. Isolatie is belangrijk, omdat kiemen volledig in het donker groeien. Belangrijker nog, isolatie is nodig voor strikte hygiëne. 

"Het telen van groentenkiemen wordt gezien als hoogwaardige productie in de EU. De bonen hebben een warme en vochtige omgeving nodig, wat ook een ideale omstandigheid is voor bacteriën en schimmels. Je moet zeker weten dat je materiaal steriel is en dat het water van drinkbare kwaliteit is. Het vergt veel controle en procedures." Het grootste deel van het water, (totaal 400 liter per 3 uur per partij) is voor koeling. "De temperatuur in de kern van de kiem-massa kan oplopen tot wel 70 graden. Dan zouden ze zichzelf koken."

De kiemen worden verkocht aan supermarkten en retailers. Dat maakt het minder kwetsbaar wat betreft Covid-maatregelen. De Eat-Grow-Repeat plantjes worden exclusief verkocht aan supermarkten. "We leveren tweeduizend zakjes per week en over een maandje lanceren we het product ook bij andere supermarkten. De reacties zijn geweldig, dus we zijn erg trots op wat we tot nu toe hebben bereikt."

Met oog voor het milieu
Het bedrijf streeft ernaar haar verpakkingsmateriaal zo milieuvriendelijk mogelijk te houden. De voedingsverpakkingen zijn 100% recyclebaar en bestaan alleen uit FSC-karton en biologische, biologisch afbreekbare hennep. De huidige verpakking heeft slechts 6g recyclebaar PE-plastic en biologische, biologisch afbreekbare hennep, geen potten en geen karton. 

"Onze farm is niet zoveel anders dan andere vertical farms," zegt Lasse. "We zijn volledig elektrisch en hebben gekozen voor een energieleverancier (NaturEnergi) die duurzame energie levert. Daardoor wordt onze energie steeds duurzamer."

In 2019 kwam zo'n 50% van de in Denemarken geproduceerde energie van windmolens en zonnepanelen. "Ons doel is om uiteindelijk heel het dak vol te leggen met zonnepanelen."

Voor meer informatie:
Grow Up FARM
Lasse Vilmar
lasse@growupfarm.dk
www.growupfarm.dk

Publicatiedatum: