Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
faillissement Endon en Trianel: telers in problemen met netteren en WKK-inkomsten

“Te weinig leveranciers niet gezond voor tuinbouw”

Tholen - Het faillissement van Endon heeft grote gevolgen voor betrokken tuinders. Niet alleen lopen zij wellicht hun elektro-inkomsten over december mis, ook kan de keuze van de nieuwe energieleverancier voor elektra hogere kosten met zich mee brengen wanneer er geen goede afspraken zijn gemaakt over de situatie rondom het gascontract. Maar de hele tuinbouwsector wordt geraakt nu de markt is teruggebracht tot drie grote spelers. “Te weinig leveranciers is niet gezond voor de tuinbouw”, vertelt John Kruijt van energie-manager Enova.

Op 28 december 2012 kwam het nieuws naar buiten dat energiebedrijf Endon failliet is. Als oorzaak hiervan wordt verwezen naar het failliet gaan van Trianel, een paar dagen eerder. Dat bedrijf verwijst weer naar de betalingsproblematiek door het omvallen van Orro Energy.
Een direct gevolg voor de telers die leverden aan Endon, is dat ze hun inkomsten over december waarschijnlijk niet ontvangen. “Je kunt een verzoek doen bij de curator”, vertelt John Kruijt van Enova. “Maar die inkomsten missen ze waarschijnlijk.”



Nieuwe leverancier

Een ander gevolg voor de telers is de snelle zoektocht naar een nieuwe elektroleverancier. In de drie dagen tussen het faillissement en nieuwjaarsdag hielp Kruijt zelf acht telers hiermee. Zo’n overstap duurt normaal een paar weken. “Maar het moest snel gaan zodat de WKK’s weer aangezet konden worden. Dat is gelukt, de contracten zijn getekend. Nu is het nog wel wachten op de netbeheerders. Zij moeten bevestigen dat de telers met terugwerkende kracht, vanaf moment van levering, betaald krijgen voor de geleverde elektra. Die bevestiging duurt tot vijf werkdagen. Een jammerlijk punt, want ze weten hoe hoog de nood is.” 
Een klein lichtpuntje is wel dat de acht telers voorzien zijn van voordeligere contracten dan ze eerst hadden, vertelt Kruijt. “Dat kan de input van een buitenstaander, die het wereldje kent, veroorzaken. Dat is anders dan een teler die een contract direct sluit met de accountmanager van een energiebedrijf.” 

Verrekenen gas- en elektronota's

Een derde belangrijk punt voor de betrokken telers is het afsluiten van een nieuw driepartijencontract. Een aantal telers neemt gas af bij Dong Energy en verkocht de elektra via het failliete Endon aan Trianel. Door een driepartijencontract, met zowel de elektraleverancier, de gasleverancier en de teler, kan de teler de kosten van het gasverbruik verrekenen met de elektriciteitsinkomsten: het zogenoemde netteren. Nu telers gehaast nieuwe contracten hebben afgesloten, voorziet Kruijt dat ze hiermee in de problemen komen. “Als dat niet in het contract is opgenomen, ontstaat een machtspositie voor de nieuwe elektra-aanbieder. Want als een teler niet kan netteren, ontstaan problemen met de cashflow. De nieuwe elektra-aanbieder kan zich onwillig opstellen in het afsluiten van een nieuw driepartijencontract. Hij kan bepalen dat netteren alleen mogelijk is als de teler bij hun gas afneemt. En dan voor minder voordelige tarieven.” Hij verduidelijkt: “Zelf hebben wij dit laten opnemen in de nieuwe contracten, maar mogelijk hebben andere telers al getekend zonder dit te regelen. Daarom vragen wij de elektroleveranciers mee te werken aan een constructie met huidige gasleverancier Dong, wanneer de tuinder dit wenst.”

Markt

Met het omvallen van Endon is het aanbod energieleveranciers nog verder beperkt. “Powerhouse en AgroEnergy zijn nu de belangrijkste. Er zijn nog een paar kleinere partijen maar dit is niet gezond voor de tuinbouw”, aldus Kruijt over de weinige concurrentie. Daarom is Enova bezig meer partijen naar de tuinbouw te trekken. “Wij praten met leveranciers en leggen uit wat de benodigde producten zijn. Er zijn genoeg klanten die nu gedwongen zijn om terug te gaan naar de grote twee, wat ze niet hadden gedaan als Endon was blijven bestaan. De markt ligt open voor nieuwe leveranciers.”

Voor meer informatie:
Enova B.V.
Cypresbaan 43
2908 LT Capelle aan den Ijssel
06 - 1091 30 63
088 – 4565050

Gerelateerde artikelen → Zie meer