Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

P8 kick-off marketing paprika 2013

Woensdag 19 december jl. organiseerde P8 haar kick-off marketing paprika 2013 bij Kwekerij Dalipa in Bleiswijk. Aanwezig waren ruim 55 paprikatelers, functionarissen van telersverenigingen, handelshuizen en andere voor marketing paprika verantwoordelijken. Achtereenvolgens werden de marktsituatie van paprika, de Colourfulltastecampagne, een toelichting op de samenwerking met Tesco en de online-activiteiten in Duitsland gepresenteerd. Als speciale gast was pricing specialist Peter Gouw uitgenodigd die alle aanwezigen zeer wist te boeien met zijn presentatie over de waarheid over prijs en over de uitdaging hoe paprikatelers een betere prijs voor de paprika’s kunnen ontvangen.

Thijs Jasperse opende de bijeenkomst en sprak over de huidige marktsituatie. De consumentenvraag is over het jaar heen vrij vlak. In Duitsland gaat het daarbij om rond de 30 miljoen kg per maand. Duitsland blijft belangrijk voor ons, maar ook wij zijn belangrijk voor Duitsland omdat meer dan de helft van de daar gegeten paprika uit Nederland komt. Nederland is van april tot en met oktober hofleverancier van paprika’s in Duitsland. Uit de Holland Image Monitor uitgevoerd door het PT (2012) onder Duitse consumenten blijkt dat de waardering van de Nederlandse paprika groeiend is.

 

Resultaten Colourfulltaste campagne 2012

Sinds begin dit jaar heeft de Colourfulltastecampagne een nieuwe uitstraling. Daarnaast is de focus dit jaar meer verschoven richting online-activiteiten. De nieuwe website en social media spelen hierin een belangrijke rol. Daarnaast zijn er ook activiteiten uitgevoerd op de winkelvloer. Zo hebben er winkeldemonstraties plaatsgevonden bij verschillende Duitse supermarkten, het Engelse Tesco en in Nederland onder andere bij Kom in de Kas en Landmarkt. Ten slotte zijn er ook in 2012 verschillende PR-activiteiten uitgevoerd, zoals deelname aan de Floriade. In de drie campagnelanden zien we als belangrijkste resultaat een verbeterd beeld t.a.v. imago, betrouwbaarheid en gezondheid.


Tijdens de kick-off is er ook dieper ingegaan op de samenwerking met Tesco. In 2012 is het Verenigd Koninkrijk als derde land bij de Colourfulltastecampagne betrokken (naast Nederland en Duitsland). Er is samengewerkt met Tesco, omdat zij de grootste supermarktketen in het VK is. Bij Tesco hebben er in juli kookdemonstraties plaatsgevonden. Bovendien waren er Colourfulltasterecepten (inclusief logo) en banners aanwezig op de persoonlijke shoppagina’s van Tesco’s Real Food Website. Wat opvalt is dat het gebruik van paprika onder laagopgeleiden in het Verenigd Koninkrijk opvallend is gestegen.


 

Tesco Real Food website

In 2013 zullen de activiteiten zoals ingezet in 2012 verder worden doorgetrokken. Online-acitiviteiten zullen in 2013 belangrijk blijven. Ook telers kunnen hier hun steentje aan bijdragen door de website en Facebookpagina van Colourfulltaste te gebruiken voor het verspreiden van hun boodschap over paprika. Daarnaast zullen de PR-acitiviteiten en acties op de winkelvloer blijven.

Online-activiteiten in Duitsland

Daniela Seidl die de Duitse activiteiten voor de Colourfulltastecampagne uitvoert, vertelde over de social media activiteiten in Duitsland. Met name Facebook wordt ingezet om direct te communiceren met consumenten. Op deze manier kan op een directe manier de inhoud van de campagne worden verspreid.



De waarheid over prijs – Peter Gouw

Peter Gouw hield een inspirerende presentatie over de waarheid over prijs. De uitdaging is om betere prijzen te realiseren. Er werden verschillende variabelen en ontwikkelingen die effect hebben op de prijs van een product besproken. Onder andere promoties hebben een grote invloed op de prijs en dus ook op de prijzen die aan de leveranciers betaald worden. Er zijn twee manieren om een hogere prijs voor een product te realiseren: door te investeren in marketing en innovaties. Daarbij kan een kleine innovatie, bijvoorbeeld in een nieuwe verpakking al voor een flinke stijging in het aankooppercentage zorgen.



De aanwezigen bij de kick-off werden zelf ook aan het werk gezet. Aan hen werd gevraagd om verschillende variabelen die van invloed zijn op de afzet en prijsvorming van Nederlandse paprika’s in volgorde van impact te zetten.
 
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer