Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Louis Maas, Puur Natuur Best

"De vraag naar kant-en-klaar vraagt om slimme keuzes"

Puur Natuur bestaat dit jaar 25 jaar. In een kwart eeuw transformeerde de traditionele groentenwinkel in een hippe selfservice speciaalzaak, waar jongeren komen voor smoothies en salades en ouderen een verse maaltijd afhalen. Agf Detailhandel Nederland vroeg hoe eigenaren Louis en Ingrid Maas dat aanpakten en wat hun volgende 'STAP' is.


Louis Maas van Puur Natuur Best

Je vindt Puur Natuur in het Brabantse Best, net iets boven Eindhoven. Een gemoedelijk kerkdorp met een kleine 30.000 inwoners en een compact, autoluw winkelhart. Puur Natuur heeft er een mooie locatie met goede buren. De Albert Heijn in de straat zorgt voor aanloop, het terras van het restaurant tegenover de zaak voor reuring. En met een bloemist, een kaaszaak, een parfumerie en een wijnwinkel in de buurt kunnen shoppers met smaak hier hun hart ophalen.

“De naam Greenshop had een ketenuitstraling, zoals Blokker of Hema. Dat werkte niet meer in ons voordeel. Mensen associëren zo’n naam niet met iets ambachtelijks en lokaals. De naam Puur Natuur straalt iets uit van deze tijd. Jongeren stappen daardoor sneller naar binnen”, vertelt de 53-jarige ondernemer.

Rebranding
Maar die sterke locatie is niet het enige wapen van Puur Natuur. Ook de slimme keuzes die ondernemers Louis en Ingrid maakten hebben een grote rol gespeeld in het huidige succes van de jubilerende speciaalzaak. Toen Louis de zaak in 1994 overnam, was die nog onderdeel van een franchiseformule. Later ging de Brabantse ondernemer verder op eigen benen en vier jaar geleden veranderde hij de naam Greenshop in Puur Natuur Best.


Zelfservice scheppen

Inrichting en selfservice
Eerder ging de winkelinrichting al op de schop. Binnen staat nu een stijlvolle presentatietafel, buiten een koeling die eerder dit jaar vol lag met seizoensproducten. Eerst de asperges, later bramen, aardbeien en bessen. Op dit moment zijn het pruimen en druiven die klanten verleiden om naar binnen te stappen. Binnen is de winkel opgebouwd rond een grote presentatietafel in het midden van de zaak, waar producten mooi liggen uitgestald.

Van bediening achter de toonbank ging Puur Natuur over op een selfservice concept. 95% van het assortiment kan nu door klanten zelf gepakt worden. Dan hebben we het niet alleen over appels, peren, bloemkool en broccoli. Klanten kunnen ook hun fruitsalades mixen en matchen of verse maaltijden in een bakje scheppen. “De meeste klanten vinden dat heel prettig. Ze zijn het gewend vanuit de supermarkt en voor ons scheelt het heel veel in de personeelskosten.”

Leidt dat niet tot verrommeling in de winkel?
“Soms zeggen de medewerkers wel dat klanten niet netjes scheppen of dat ze de garnering eraf scheppen, maar daar moet je een beetje losjes mee omgaan. Als je dat doet is het vaak geen probleem. En als je het zelf netjes houdt, houden de klanten het ook netjes. Ik vergelijk het altijd met de bakken van de Zeeman. Als iedereen daarin zit te graaien, dan graai je er zelf ook in en dan gooi je het terug, maar als het er netjes in ligt, dan leg je het zelf ook netjes terug.”

Assortiment en rendement
Ook het assortiment veranderde mee, mede doordat Louis bewust inzet op snelle introductie van nieuwe producten. “Die wil ik zo snel mogelijk in mijn winkel hebben, zodat mensen het kunnen zien, proeven en testen. Het hoeft niet altijd een succes te worden, maar mensen praten er dan wel over dat ze bij Puur Natuur iets nieuws hebben gezien en dat ze in onze winkel moeten zijn voor speciale producten.” De laatste jaren ziet Louis een sterke groei in het kant-en-klaar-segment. Salades, stamppotten, ovenschotels, wraps, smoothies, sappen, toetjes; het zijn de sterkste omzetgroeiers in zijn zaak. Die groei komt niet alleen van jongeren, maar juist ook van ouderen die bereid zijn om wat extra te betalen voor het 11 november / 2019 gemak van een écht goede maaltijd.

Maar focus op vers en kant-en-klaar leidt niet automatisch tot meer rendement, weet ook Louis. Ook dat vraagt om slimme ondernemerskeuzes. “Wij maken bijvoorbeeld niet alle maaltijden zelf. Dat kost namelijk veel tijd en je kunt dat niet allemaal doorberekenen. Daarom kopen we een deel van onze maaltijden als halffabricaat in, waarna we er zelf een eigen draai aan geven. De pizzabodem komt bijvoorbeeld van de groothandel, waarna wij er een finishing touch aan geven met lekkere, verse groenten. En de lasagne maken we af met een beetje kaas, tomaatjes of andere groenten. Nog even in de oven goudbruin laten worden en dan is het toch meer van jezelf.”


De groene loper ligt uit voor de klanten

Klantbeleving en marketing
Nog een geheim van Puur Natuur? Dat is focus op klantbeleving. Louis begon zijn loopbaan jaren geleden bij Center Parcs, waar hij uiteindelijk als bedrijfsleider een supermarkt runde. “Alle klanten die daar in de winkel kwamen, waren op vakantie. Dan is het extra belangrijk dat je ze vrolijk en vriendelijk helpt en gastvrij bent. Dat was een hele goede leerschool. Ik werk graag en ik ben graag in de winkel. Straal plezier uit naar klanten en mijn personeel. Als je zelf op zo’n positieve manier in de zaak staat, accepteert de klant het ook sneller als er een keer iets niet goed gaat.”

Dit najaar viert Puur Natuur het 25-jarig jubileum. Dat gebeurt met feestelijke acties, die bekend worden gemaakt via onder meer een flyer die verspreid wordt via de regionale krant. “Dat is wat duurder dan in het folderpakket, maar levert me meer op”, zegt Louis. Hij kiest bewust niet alleen voor jubileumprijsknallers en assortiment gerichte aanbiedingen om nieuwe productgroepen onder de aandacht te brengen. Klanten kunnen ook sparen voor leuke prijzen en Puur Natuur geeft ook een reis weg.

Ondertussen denkt Louis al verder na over hoe hij na deze mijlpaal verder gaat bouwen aan zijn zaak. Nieuwe inspiratie doet hij onder meer op via de studieclub van ADN, die regelmatig op stap gaat. Binnenkijken bij collega-ondernemers, op werkbezoek bij een champignonkweker of analyseren wat er te leren valt van hoe bijvoorbeeld een supermarkt groenten en fruit verkoopt. “Die bijeenkomsten zijn altijd heel leuk en leerzaam.”

Volgende stap
Ook neemt Puur Natuur deel aan STAP, het ondersteuningsprogramma van ADN dat ondernemers helpt bij de groei naar een beter rendement. In dat programma wordt een markt-, klant- en bedrijfsanalyse gemaakt. Zo krijg je beter inzicht in jouw lokale markt en het type consumenten in jouw verzorgingsgebied, de klantbeleving in jouw zaak en verbetermogelijkheden in je formule, marketing en financiën.

“Ik doe mee aan STAP omdat ik vooruit wil. Ik verwacht en hoop dat ik ontdek of ik ergens nog kansen laat liggen en nog een stukje extra omzet kan halen. We richten ons nu op jongeren en oudere consumenten, maar zijn dat voor ons ook de juiste doelgroepen? Of zouden we ook nog wat kunnen met een doelgroep die een kleiner budget heeft? Aan de andere kant: ik wil liever een complete maaltijd met sappen, smoothies en toetjes verkopen dan dat ik 100 klanten over de vloer krijg die alleen prei en spruitjes kopen waar ik heel hard voor heb moeten werken. Want daar krijg ik geen voldoening van. Door op een andere manier te werken, kan ik met minder klanten in de winkel een grotere omzet halen. Ik kan dan ook rustiger in de winkel bezig zijn met de klant en een praatje maken. Op basis van de analyses die STAP gaat opleveren, kan ik op dit vlak bewuste keuzes maken.”

Voor meer informatie
Puur Natuur Best
Boterhoek 28
5683AV Best
T:0499 398 286
Facebook Puur Natuur

Klik hier voor meer informatie over STAP

Bron: ADN

 

Publicatiedatum: