Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Dick van der Wel, Vellekoop Makelaardij – Onteigeningszaken:
“Markt verkoop glastuinbouwbedrijven in ontwikkeling”
Tholen - De markt van glastuinbouwbedrijven is gestabiliseerd na een zeer woelige periode, vertelt Dick van der Wel van Vellekoop Makelaardij – Onteigeningszaken te Bleiswijk. Niet alleen fikse waardedalingen zorgden voor onrust, maar de sector werd ook opgeschud door de start van online verkoop. Dit is volgens Van der Wel niet hét handelskanaal van de toekomst, maar slechts in bepaalde situaties een optie. “Een bedrijf is vaak veel te complex om online te verkopen en dat is niet in belang van de betrokken partijen.”
Dick van der Wel van Vellekoop Makelaardij - Onteigeningszaken
In september 2011 gebeurde er iets opvallends in de makelaarswereld. DTZ Zadelhoff organiseerde een online verkoop van vijf glastuinbouwbedrijven. In 2012 werd er nog tweemaal zo’n online verkoop georganiseerd. Dick van der Wel van Vellekoop Makelaardij – Onteigeningszaken verwacht van de online verkoop in de huidige vorm geen toename in 2013. “Uiteindelijk zijn er niet veel zaken “online” gedaan. Maar het was wel iets nieuws; de markt is er flink door opgeschud." De online innovatie heeft wel gezorgd voor een ontwikkeling in de sector: in antwoord hierop is de website www.glastuinbouwaanbod.nl gecreëerd. Het totale marktaanbod wordt er online verenigd. "Door het aanbod van de hele sector te bundelen, is dat meteen een stuk overzichtelijker. Een verbetering voor iedereen in de markt en resulterend in een toename van transacties de afgelopen maanden.”
Waardedaling
Ook zonder automatisering en online initiatieven maakt de sector roerige tijden door. Van der Wel schat de gemiddelde waardedaling in vier jaar tijd op zo’n 35 tot 50 procent met fikse uitschieters naar beneden en naar boven. “Nieuwbouw van een glastuinbouwbedrijf komt door de financiële omstandigheden vrijwel niet voor. Dus als een bedrijf te koop komt in een gebied waar dat bijna nooit gebeurt, loopt de prijs soms flink op.” Over het algemeen ziet hij momenteel een gestabiliseerde markt. “Maar een slecht voorjaar kan weer voor een dalende markt zorgen.”
Jonge ondernemers in bestaande ondernemingen
Volgens Van der Wel schept de waardedaling vooral kansen voor bestaande bedrijven: door te vergroten en bijvoorbeeld een gebundelde energievoorziening of verwerkingslocatie te creëren, kunnen ze hun kosten per product drukken. Overnames gebeuren dan ook vooral door gevestigde bedrijven of, steeds vaker, met geld van investeerders. En toetreding van jongeren? Volgens Van der Wel is er de laatste jaren een forse groep jonge, frisse kwekers opgestaan. “Ze gaan aan de slag in bestaande bedrijven, maar beginnen niet zelfstandig.” Een verklaring hiervoor ligt bij de strikte eisen van de banken. “Financiering verkrijgen gaat bijzonder lastig. De regels worden streng nageleefd. Banken gaan voor minder risico: bedrijven en plannen worden beter doorgelicht. Met een laag startkapitaal kun je nauwelijks iets kopen en juist de kleine, oude bedrijven hebben vaak te weinig toekomstperspectief.” Maar negatief is Van der Wel zeker niet over de banken. “Ze gaan lang mee met de tuinders en doen echt hun best. Iedereen weet hoe de situatie momenteel is. De banken kijken serieus mee hoe bedrijven in de lucht gehouden kunnen worden."