Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Greenport Kenniscafé gehouden in volle Demokwekerij

Randvoorwaarden trademarketing: focus en ondersteun de klant

“Maar hoe kom ik dan in aanraking met de eindklant?” Dat was een van de vragen vanuit de zaal naar aanleiding van de lezingen van Dutch Grill Specialties en Stolk Brothers tijdens het Greenport Kenniscafé. Een volle Demokwekerij luisterde afgelopen donderdag naar twee prikkelende lezingen op het gebied van trademarketing. Trademarketing omvat de marketinginspanningen van de leverancier gericht op de eindklant om gezamenlijk een win-win situatie te creëren.



Dutch Grill Specialties is dit jaar verkozen tot Beste Trade Marketeer op het gebied van maaltijden en salades, vis, vlees en vleeswaren. Dutch Grill Specialties is gespecialiseerd in de ontwikkeling, de productie en de verkoop van vleeswaren en bewerkte vleesproducten en verkoopt haar producten onder private label aan retailers. Kim de Smit, marketeer en trendwatcher van Dutch Grill Specialties, legde uit dat een goed product, een goede organisatie en een eigen „huisstijl‟ randvoorwaarden zijn voor trademarketing. Randvoorwaarden, want alleen hiermee kun je je niet onderscheiden richting de eindklant. Hoe dan wel? Ontlast en maak wijs zijn hierbij twee kernbegrippen. Dutch Grill Specialties koopt data in en analyseert voor de supermarkt de prestaties van hun grill-afdelingen. Dit leidt tot prangende vragen als „hoe komt het dat jullie rosbief onder de maat presteert‟? Door mee te denken, draagt Dutch Grill Specialties vervolgens oplossingen aan. Intensieve begeleiding op de winkelvloer vergroot de betrokkenheid van de werknemers op de winkelvloer. Daarnaast wordt er meegedacht op product en concept niveau. Extra activiteiten die Dutch Grill Specialties onmisbaar maken voor de prestaties van de supermarkten.



Henry Stolk van Stolk Brothers benaderde het thema trademarketing vanuit de sierteelt. Een benadering vanuit een andere verssector, maar met deels dezelfde boodschap: focus en ondersteun de klant! Met een exclusief assortiment, onderscheidende witte potten en ondersteuning in een verrassend concept vergroot Stolk Brothers de binding met haar tuincentra klanten. Henry legde uit dat trademarketing begint met het begrijpen van de eindklant. Welke behoeftes heeft de eindklant en met welke onderscheidende factoren ondersteun en verras je de eindklant?

De twee lezingen resulteerden in een lange, interessante discussie. Terugkomend op de beginvraag: „hoe kom ik in aanraking met de eindklant?‟: stap er op en af ga eens na waarom jij onmisbaar bent voor de klant!

Het Greenport Kenniscafé ondersteunt en inspireert ondernemers in het Westland. Reacties als ‘dit zet me wel aan het denken’ en ‘we lopen wel wat achter in de tuinbouwsector’ geven het Greenport Kenniscafé bestaansrecht.
Publicatiedatum: