Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ketenaanpak om onderscheidende paprika te vinden

Wageningen UR Glastuinbouw is samen met Rijk Zwaan, ENZA Zaden Eminent, Zwingrow, FresQ, LookAtFresh, een aantal groentespeciaalzaken en LEI op zoek gegaan naar een paprika die onderscheidend is op zowel People, Planet als Profit. Drie rassen zijn geselecteerd om voor vervolgonderzoek in het komende jaar.

De partners hebben samen twaalf paprikarassen geselecteerd die onderscheidend zijn door hun uiterlijk, goede smaak, weerbaarheid tegen bladluis en/of een hoog gehalte aan gezonde inhoudsstoffen. Vervolgens heeft het consumentenpanel Bleiswijk haar mening gegeven over de smaak, het uiterlijk, associaties en gebruik van deze paprika’s. Op een ‘klaagmuur’ en een ‘jubelmuur’ gaven de deelnemers hun mening over de verschillende paprika’s.

Daarnaast zijn de twaalf rassen onderzocht op andere eigenschappen, zoals weerbaarheid tegen bladluis en het gehalte aan vitamine C en anti-oxidanten. Een rondje langs zes gerenommeerde groentespeciaalzaken gaf inzicht in kenmerken van hun favoriete paprika’s.

Op basis van alle verzamelde data zijn nu drie rassen geselecteerd om komend jaar teelt- en winkelvloerexperimenten mee te gaan doen. Zo wordt het ketenverdienmodel gezamenlijk verder ontwikkeld.

bron: Wageningen UR
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer