Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'wij gaan niet meer de boer op om partijen bij elkaar te brengen'

Philip Smits gelooft niet meer in het bundelen van aanbod

Goedkope concurrentie uit landen als Marokko en Spanje en een voorkeur voor lokale producten drukt op de export van Nederlandse groente- en fuittelers. Dat zegt Philip Smits zaterdag in het Financieele Dagblad. Smits zegt in het interview geen heil meer te zien in het bundelen van het aanbod. "‘Het is door de sector lang geprobeerd, maar wij gaan niet meer de boer op om partijen bij elkaar te brengen. We geloven niet meer dat je daardoor een betere prijs krijgt." De Greenery-directeur zegt nog wel in afzetbundeling te geloven om de marketing en de verkoop te verbeteren. Maar een structurele verbetering in de marktsituatie zegt hij op korte termijn niet te verwachten. ‘De druk zal blijven’, aldus Smits in het FD. ‘De retail houdt een dominante positie, het areaal slinkt en er zal een shake-out plaatsvinden. Dat kan niet anders.’

De Nederlandse telers onderscheiden zich volgens Smits steeds minder goed met hun producten dan concurrenten uit goedkopere productielanden. Daardoor kunnen zij hun waar in het buitenland minder makkelijk kwijt. De kwaliteit moet daarom omhoog, meldt Smits in het Financieele Dagblad

De sector heeft ook last van een steeds sterker wordende voorkeur voor lokale producten, vooral in landen als Duitsland en Frankrijk. Oplossing hiervoor kan zijn de productie te verhuizen naar het land van verkoop, zoals twee slatelers van The Greenery inmiddels gedaan hebben in Frankrijk.

Smits zegt in het artikel toekomst te zien in innovatieve producten, zoals de Tommie-tomaat, die inmiddels gretig aftrek vindt in Japan en Mexico. Meer producten kunnen die weg volgen, zoals de Red Egg, een langwerpige tomaat en de Sweet Sensation, een peer waarvoor The Greenery de wereldrechten heeft. Ondanks de lichtpuntjes voor de Nederlandse ondernemers denkt Smits dat de komende tijd zwaar wordt.

Bron: Financieele Dagblad



Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer