Philip Smits gelooft niet meer in het bundelen van aanbod
De Nederlandse telers onderscheiden zich volgens Smits steeds minder goed met hun producten dan concurrenten uit goedkopere productielanden. Daardoor kunnen zij hun waar in het buitenland minder makkelijk kwijt. De kwaliteit moet daarom omhoog, meldt Smits in het Financieele Dagblad
De sector heeft ook last van een steeds sterker wordende voorkeur voor lokale producten, vooral in landen als Duitsland en Frankrijk. Oplossing hiervoor kan zijn de productie te verhuizen naar het land van verkoop, zoals twee slatelers van The Greenery inmiddels gedaan hebben in Frankrijk.
Smits zegt in het artikel toekomst te zien in innovatieve producten, zoals de Tommie-tomaat, die inmiddels gretig aftrek vindt in Japan en Mexico. Meer producten kunnen die weg volgen, zoals de Red Egg, een langwerpige tomaat en de Sweet Sensation, een peer waarvoor The Greenery de wereldrechten heeft. Ondanks de lichtpuntjes voor de Nederlandse ondernemers denkt Smits dat de komende tijd zwaar wordt.
Bron: Financieele Dagblad