Afgeven op supermarkten, die lage prijzen betalen voor producten, heeft geen zin. Veel beter is het om als producent van agrarische producten zelf in beweging te komen en te kiezen voor samenwerking. Niet alleen met collega’s, maar ook met supermarkten, leveranciers, handel en andere ketenpartijen. Dat was een van de conclusies die op 15 november werd getrokken in Bleiswijk na afloop van de Dag van LTO Noord van de provincie Zuid Holland.
De door bijna 200 belangstellenden bezochte LTO-bijeenkomst had als thema ‘de agrarische sector en haar relatie met het grootwinkelbedrijf '. Niet zo zeer het doen en laten van de supers maar dat van de agrarische ondernemers zelf kwam op deze jaarlijkse ledenvergadering centraal te staan. En dat aan de opstelling, houding en strategie van die ondernemers nog wel wat valt te verbeteren werd gaande de bijeenkomst steeds duidelijker.
Agrarische sector te afwachtend
Dat kwam ook door een prikkelende inleiding van supermarktspecialist Gerard Rutte. De agrarische sector heeft het simpelweg laten zitten, zei hij. "U produceert te veel, te veel van hetzelfde en ook nog eens op het verkeerde tijdstip. U wacht af. Wordt wakker, want u gaat liggen en dan wordt er over u heen gelopen." De boodschap die hij vooral wilde afgeven: neem zelf initiatief. Ga kijken en praten in de supermarkt, ga in uw omgeving na hoe agrarische producten aan de consument worden verkocht. Rutte bepleitte allerlei initiatieven zoals streekproducten en 'local for local', waarvan overigens een groot deel al – vaak nog op beperkte schaal – in praktijk wordt gebracht.Onderscheidend vermogen en kwaliteit
Voorzitter Nico van Ruiten van LTO Noord Glaskracht erkende dat glastuinders nog vooral denken vanuit de productiekant en dat de intentie van samenwerking onvoldoende wordt beleefd om stappen vooruit te komen. Zijn devies: richt je ook via sociale media op de consument, bundel krachten om meer invloed te krijgen op het aanbod en concentreer je op onderscheidend vermogen en kwaliteit van producten. Met als ultieme doel dat de consument producten blijft kopen die ook een redelijke prijs opbrengen voor de tuinder.De Glaskrachtvoorzitter noemde enkele nieuwe afzetinitiatieven in de sierteelt en de groenteteelt, waarbij samenwerkingsvormen zijn aangegaan met grootwinkelbedrijven. "We hebben met de supers een gezamenlijk belang. Als wij als telers de goede aanpak kiezen, dan kan men bij de afzet van producten niet om ons heen", aldus Van Ruiten. Manager Arie Bezemer van FloraHolland vulde aan met een voorbeeld dat al in de praktijk werkt. Via een nieuwe webshop van FloraHolland worden bijzondere, zich onderscheidende producten via korte routes in de winkels afgeleverd van duizenden bloemisten. Exclusieve producten die alleen bloemisten verkopen. Met uiteindelijk ook betere mogelijkheden voor een behoorlijke opbrengstprijs voor de producent.
De bezoekers van de Dag van LTO Noord gingen ’s middags in groepen op bezoek bij een viertal naburige bedrijven, te weten Haluco, Wooning Orchids, Salixkwekerij Bontekoe en handelscentrum Terra Bleiswijk.
bron: LTO Noord