Europese Commissie zet stip op horizon: zes wegen naar een beter ETS
Dat het emissiehandelssysteem niet werkt als beoogd, daar lijkt vriend en vijand het over eens. Volgens de Europese Commissie is vooral de crisis daar de oorzaak van. Het economische tij leidt er namelijk toe dat er veel minder CO2 wordt uitgestoten dan vooraf werd gedacht. De Commissie becijferde het overschot aan rechten op bijna 1 mrd. Het CO2-reductiedoel is ook geenszins in gevaar, wat dat betreft werkt de liquide CO2-markt prima.
Maar de subdoelen van het Europese emissiehandelssysteem EU ETS komen nu niet van de grond, doordat de beperkte CO2-uitstoot de prijs voor een uitstootrecht erg laag houdt. Hierdoor is er niet de gewenste prikkel om te investeren in energiebesparing of groene technologieën, wat wel de bedoeling was. En dat, zo vindt Brussel, moet worden gerepareerd.
Die reparatie is in tweeën gesplitst. De veiling van 900 mln rechten, die in de oorspronkelijke planning de komende drie jaar op de markt zouden komen, wordt uitgesteld tot 2019 en 2020. Deze stap heet in het jargon 'backloading'. Dit lijkt binnen de huidige regels op korte termijn de enige substantiële verbetermaatregel. Maar voor structurele verbetering op langere termijn is meer nodig.
Zes mogelijke oplossingen is waar de Commissie de markt nu op trakteert. Een paar daarvan overlappen sterk. Zo is de eerste optie om het CO2-reductiedoel te verhogen naar 30% in 2020. Daar wordt bij opgemerkt dat dit vraagt om het permanent wegnemen van rechten uit het systeem (wat meteen de tweede optie is), of om het versnellen van de jaarlijkse lineaire plafondverlaging (wat meteen de derde optie is).
De andere drie voorstellen waar de Commissie mee komt: het uitbreiden van de sectoren die participeren in het emissiehandelssysteem EU ETS om zo de vraag naar rechten te verhogen; beperking van het toestaan van internationale rechten ter afdekking van nationale uitstoot en als laatste het opnemen van een bodemprijs.
De Commissie vraagt nu aan marktpartijen, belanghebbenden, lidstaten en het Europees Parlement om meningen over deze zes oplossingen. Zo kan een uitvoerig wetgevend traject worden gestart, wat de komende jaren moet leiden tot vastlegging van de geprefereerde reparatiemaatregelen.
"Ik heb er wel vertrouwen in", zegt desgevraagd zelfstandig consultant emissiehandel Jos Cozijnsen. Volgens hem is dit precies wat de markt nu nodig heeft: een duidelijke stap voor de korte termijn -het backloaden- en een stip op de horizon voor de langere termijn. "Het enige wat nu nodig was, was perspectief." De markt zit volgens Cozijnsen niet te wachten op gedetailleerde dichtgetimmerde maatregelen. "De Commissie probeert het zo breed mogelijk aan te vliegen."
De Europese branchevereniging voor energiebedrijven Eurelectric laat in een statement weten ook tevreden te zijn met de voorstellen van de Commissie. Een "duidelijk signaal" noemt de club de voorstellen die moeten leiden tot een ETS dat zorgt voor decarbonisatie. Maar tegengeluid klinkt ook in de sector. Bijvoorbeeld bij RWE-baas Peter Terium. RWE denkt dat er met het ETS niet zoveel mis is, maar dat nationale maatregelen zoals het Duitse subsidieregime de werking van het handelssysteem ondermijnen.
Europarlementariër voor Groenlinks Bas Eickhout, die Brussel voortdurend aanspoort tot hervormingen van het in zijn ogen falende ETS, mist een gevoel voor urgentie bij de Europese Commissie. Hij vreest dat de brede consultatie voor veel vertraging zal zorgen. Onnodig, vindt Eickhout: "Als zelfs oliebedrijf Shell roept dat de hoeksteen van ons klimaatbeleid wel wat ambitieuzer kan, dan weet je dat er ruimte is voor onmiddellijke actie."
bron: energeia.nl