Keuzes maken
Wij denken dat het goed is om dit vooral te doen met goede kennis van de markt. Dan zijn vragen aan de orde als: wie is dan mijn serviceprovider, voor welke consument teel ik, hoe is mijn risico gespreid, hoe is de logistiek geregeld, hoe kan ik meerwaarde creƫren, hoe kan ik de afnemer ontzorgen, met wie en hoe moet ik mijn aanbod bundelen en is dat wel nodig? Kortom: hoe ver wil ik in de keten samenwerken en met wie?
Zo zie je dat zelfs binnen ons STAP-bestuur allerlei keuzes worden gemaakt, bewuster dan ooit. Wij merken dat daar veel meningsvorming over is. Bestuurders zijn nu aan het herschikken en het zoeken van partners waarbij men past. Dat is vooral te waarderen, ook al is het niet de keuze die een ieder zou maken. Het moet wel een bewust marktdoel hebben.
Ook zijn er keuzes gemaakt op basis van de toekomstverwachting, ook bij te weinig toekomst perspectief. Er zijn daarbij moeilijke maar moedige beslissingen gemaakt. Dat is ook ondernemen. Met respect. Bij STAP geldt dat wie stopt met zijn bedrijf ook vertrekt uit het bestuur. Laten we in ieder geval de kennis ophalen om voor een ieder de juiste keuze te maken, zodat er straks weer een beter rendement gehaald wordt. Een STAP-workshop kan daarbij helpen.
Door: Jan Zegwaard, STAP