"Als telers geen andere houding aannemen, verwacht ik dat 50 procent zal overleven"
Waar Nederland (nu nog) voorop loopt op het gebied van techniek, nemen andere landen inmiddels voorsprong op het gebied van afzet. Doordat daar minder initiatieven en weinig of geen belangenorganisaties zijn, voelt de ondernemer zich verantwoordelijk om op te komen voor zijn belangen. Mijn mening is dat door de belangenorganisaties in Nederland het gevoel van verantwoordelijkheid afneemt bij de Nederlandse tuinbouwondernemer.
Wet- en regelgeving, zoals de (omstreden) GMO subsidie heeft de Nederlandse teler “lui” gemaakt op het gebied van afzet. In het buitenland zijn telers veel meer betrokken bij de afzet en pakken hierdoor meer kansen met als resultaat een veelal betere verkoopprijs. Uiteraard zijn er enkele partijen in Nederland die wel de uitzondering maken. Zie degenen die de verkoop in eigen hand nemen.
GMO, maar ook een ontwikkeling als de WKK heeft grote impact gehad op de houding van de kwekers. De WKK heeft telers “lui” gemaakt op het gebied van optimaliseren van het teeltproces. Door de verdiensten van de WKK’s, was b.v. energie (lees: gas) besparen geen doel op zich. Nu de WKK niet genoeg geld meer oplevert, gaan telers zich weer bezighouden met energie besparen.
Deze twee ontwikkelingen stimuleerden het korte termijn denken van de ondernemer. Zonde, want naar mijn mening ontbreekt het juist aan langetermijnvisie bij de gemiddelde teler. Met name voor marketing is deze nodig, waarbij nagedacht is over voor wie produceren we, hoe onderscheiden we ons en hoe kun je op lange termijn samenwerken.
Ik heb soms het gevoel dat de Nederlandse kwekers het hoofd laten hangen. Blijft deze houding, dan heb ik er een hard hoofd in of we overleven als tuinbouwland. Want ook de technische toeleveranciers zullen wegtrekken naar het buitenland om te overleven met als gevolg dat we ook onze technische voorsprong zullen verliezen.
Ik nodig u uit om te reageren op deze standpunten. Dit kan door hier te klikken voor de website van Greenport Campus.
Door: Aad van der Berg, GreenQ.