"Concurrentiepositie van Nederland als exportland staat onder druk"
De marktaandelen op onze grootste en belangrijkste afzetmarkten in Europa dalen en onderzoek in Zuid-Duitsland geeft aan dat ons food-imago matig is. En dat terwijl export zo’n 30% bijdraagt aan ons bruto binnenlands product (bbp) en we juist vooral foodproducten exporteren.
85% daarvan gaat naar Europa en daar zijn voor het MKB dan ook veel mogelijkheden volgens dit rapport. Vooral in stedelijke agglomeraties in de buitenste schil van Europa ligt een grote potentiële afzetmarkt.
MKB-foodbedrijven moeten daar wel iets voor doen: export zal een onderdeel van hun bedrijfsstrategie moeten worden. Ze zullen zich meer op het buitenland moeten gaan richten en moeten proberen zoveel mogelijk internationaal samen te werken. ‘Partneren’ met een lokaal bedrijf bijvoorbeeld of zich zelf lokaal vestigen.
De overheid kan hierbij, volgens de onderzoekers, ook een rol spelen. Bijvoorbeeld door het aanstellen van een minister van Handel.
Klik hier voor het volledige rapport
Bron: Wageningen UR