Consumenten in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk associëren ijsbergsla met knapperig, fris en gezond. Voor kropsla worden, behalve knapperig, dezelfde associaties genoemd, namelijk fris en gezond. IJsbergsla wordt over het algemeen lekkerder gevonden dan kropsla. Nederlandse consumenten vinden beide slasoorten het minst lekker. IJsbergsla wordt vaker gekocht dan kropsla. De helft van de consumenten koopt één keer per week of één keer per 2 weken ijsbergsla. Kropsla wordt door de Duitse consumenten het meest gekocht, maar minder frequent dan ijsbergsla.
Seizoensproduct
Ruim 40% van de consumenten vindt kropsla geen typisch seizoensproduct. Voor ijsbergsla ligt dit percentage iets hoger. Ongeveer de helft van de Nederlandse en Britse consumenten vindt zowel de ijsbergsla als de kropsla een product dat vooral bij de zomer hoort. In Duitsland ligt dit percentage een stuk lager. Beide soorten sla worden door bijna 90% van de consumenten rauw gebruikt in een gerecht of salade. Vooral de Duitse consumenten maken de sla veel aan met bijvoorbeeld een dressing, terwijl de Britse consumenten de sla relatief veel (rauw) uit het vuistje eten. Een groot deel van de consumenten wast de sla voor het gebruik; kropsla wordt vaker gewassen dan ijsbergsla.Informatie
De meeste Nederlandse consumenten hebben geen behoefte aan extra informatie bij de aankoop van ijsberg- en kropsla. Britse consumenten hebben de meeste behoefte aan een THT-datum, terwijl Duitse consumenten erg geïnteresseerd zijn in het land van herkomst en informatie over de teler van het product. Ook al geven de meeste consumenten aan dat acties niet nodig zijn, toch lijken meer aanbiedingen het meest geschikt om de consumptie van ijsbergsla en kropsla te verhogen.Zie voor meer informatie het rapport IJsbergsla en kropsla, Consumentenonderzoek in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk op de site van het Productschap Tuinbouw.
Bron: Productschap Tuinbouw