Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Van Duitse tomaten nog weinig te vrezen"

De Nederlandse tomaat is gewild in Duitsland, hoewel de Duitsers de laatste tijd steeds vaker binnenlandse toekomstmuziek horen, want lokale teelt heeft in Duitsland absoluut de voorkeur. Deskundigen menen echter dat de Nederlandse tomaat zijn mooie positie nog lange tijd zal behouden.

41 procent, ofwel één op de twee Nederlandse exporttomaten ligt tegenwoordig op het bord van de Duitse consument. In cijfers verkregen van het Productschap ziet het er zo uit; over 2005 werd circa 296 miljoen kilo tomaten naar Duitsland geëxporteerd. De jaren daarna steeg het totale gewicht aan exporttomaten ieder jaar, met in 2010 het hoogtepunt van bijna 337 miljoen kilo.

In 2011 nam het aantal kilo’s echter af tot minder dan 309 miljoen. ‘De prijzen waren dat jaar laag’, herinnert Peter van der Salm (marktanalist bij het Productschap Tuinbouw) zich. Dit jaar is het mogelijk nog minder dan 309 miljoen kilo. Tot nu toe komen er iedere maand, op juni en juli na, minder Nederlandse tomaten aan in Duitsland, ten opzichte van 2010. Toch blijft Nederland voorlopig de grootste leverancier voor Duitsland, verwacht Van der Salm.

Nieuwe soorten en verpakkingen

Hoofdredacteur Thomas Kühlwetter van Der Monatsschrift, een Duits tuinbouwvaktijdschrift, denkt dat Nederland nog lange tijd kan profiteren. Zijn argument is dat Duitsland op het gebied van tomatenproductie verre van ontwikkeld is.

Er is wel beweging bij de Duitse telers, die momenteel zorgen voor slechts vijf procent van de tomaten in Duitsland. Kühlwetter: ‘Ze zoeken bijvoorbeeld naar zoetere tomatensoorten. En precies zoals Nederlandse telers doen, proberen de Duitsers de verpakkingen van de tomaten aantrekkelijker te maken.’ De Duitse telers worden gestimuleerd door de grote interesse van retailers voor streekproducten. Duitsers zijn zeer gefocust op de lokale markt.

Zelfverzorgingsgraad is laag

Jochem Wolthuis, directeur van het GroentenFruit Bureau, bevestigt dat. ‘Gevoelsmatig heeft de Duitse consument een voorkeur voor de in Duitsland geteelde tomaat. Overigens zijn de Duitsers verdeeld over wat “lokaal” inhoudt: de ene helft doelt daarmee op het gebied binnen de Bundesgrenzen, de andere helft vindt de tomaat al lokaal als hij uit Duitsland komt.’ Wolthuis maakt zich geen zorgen om dit feit. Hij schetst eenzelfde plaatje als Kühlwetter: ‘De zelfverzorgingsgraad in Duitsland is nog extreem laag.’

‘Waar je je zorgen om kunt maken, is dat plotseling het areaal van tomaten in Duitsland explodeert. Uit recent onderzoek blijkt echter dat het aantal kasteeltprojecten dat in Duitsland van de grond komt nog minimaal is’, vertelt Wolthuis. ‘Ik verwacht op een termijn van tien jaar geen concurrentie met de Duitsers en op heel lange termijn voorzie ik geen grote concurrentie.’

Bron: tomaatmagazine.wordpress.com 
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer