Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Provincie reserveert miljoen euro voor promotie van Gronings voedsel

Deze week is het een jaar geleden dat Groningen Hoofdstad van de Smaak werd. Streekproducten staan steeds vaker op het menu. En dat kan nog beter. De provincie Groningen roept Groningen daarom uit tot Regio van de Smaak. De komende 4 jaar stelt de provincie jaarlijks 250.000 euro beschikbaar om eerlijk en gezond voedsel van Groningse bodem te promoten.

De provincie wil partijen bij elkaar brengen om kennis en ervaringen te delen en zorgen voor samenhang tussen verschillende activiteiten en projecten. In de komende vier jaar moet blijken dat producenten meer producten op de markt (kunnen) brengen en meer toegang tot verschillende markten hebben. En dat horeca, winkeliers en consumenten vaker kiezen voor streek en lokale producten.

Gedeputeerde Wiebe van der Ploeg: "Er zijn veel goede initiatieven. Het gaat vaak om leuke activiteiten die stad en platteland bij elkaar brengen. Ik hoop deze met de Regio van de Smaak een duidelijk kader te geven om elkaar op te zoeken en te versterken."

De provincie Groningen werkt samen met de regio Groningen-Assen, de gemeente Groningen, de verschillende plattelandsregio’s (Centraal, Noord, Oost en West) en de Stichting Streekgebonden Producten Nederland, die het overkoepelende keurmerk voor Groningse Streekproducten 'Gegarandeerd Groningen' in het leven heeft geroepen.

Wat gaat de provincie doen:

  • Aandacht voor streekproducten in de campagne ‘Er gaat niets boven Groningen’;
  • Smaakdiners om meer producenten en afnemers bij elkaar aan tafel te brengen;
  • Groningse streekproducten in kookprogramma’s op de regionale en landelijke TV; Serie Food(Film)Festivals;
  • Professionaliseren van streekmarkten, zoals de Ommelandermarkt;
  • Aanjaagsubsidie voor grote(re) en kleine projecten en initiatieven.

Bron: Provincie Groningen
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer