Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe netwerken tussen Nederland en Turkije

In 3 jaar voor €100 miljoen aan tuinbouwtechniek naar Turkije

De Turkse glastuinbouw heeft zich de laatste jaren stormachtig ontwikkeld. Enerzijds is er een groeiende koopkracht op de lokale markt, anderzijds wordt er in toenemende mate geëxporteerd. De Nederlandse glastuinbouwkolom heeft hierop ingespeeld door het ontwikkelen van het EVD 2g@there programma “Sera Culture” voor Turkije (juni 2008 – juni 2011).

Nieuwe netwerken tussen Nederland en Turkije

Sera Culture heeft afgelopen jaren diverse activiteiten georganiseerd wat heeft geleid tot nieuwe netwerken. Momenteel werken 20 Nederlandse bedrijven nog steeds samen in de marktontwikkeling van de moderne glastuinbouw in Turkije. Een van de belangrijke vragen hierbij is het kiezen van een succesvolle en betaalbare werkwijze op de Turkse markt: stuur ik mijn eigen vertegenwoordigers, zoek ik een lokale agent of een zakelijke partner met of zonder eigen bedrijf?



Sultan Sera; succesvolle Nederlandse- en Turkse samenwerking in realisatie innovatieve kas met gebruikmaking van geothermische warmte (Aydin, Turkije)



Toolkit voor optimale strategie

Als opdracht van het Sera Culture programma hebben Q-point (Naaldwijk) en VRIAN Projects (Deventer) deze vragen gestructureerd onderzocht en als antwoord een toolkit ontwikkeld waarmee de belangstellende bedrijven de eigen optimale strategie kunnen formuleren. Hierbij wordt meteen het financiële plaatje (kosten-opbrengsten) uitgerekend. Deze werkwijze is toegepast voor de tuinbouwsector in Turkije maar kan voor andere landen en sectoren ook worden gebruikt.

 

Nederlandse leveranciers actief in de Turkse tuinbouwsector

Afgelopen 3 jaren hebben Nederlandse bedrijven voor meer dan € 100 miljoen aan de Turkse tuinbouw toegeleverd. De Turkse tuinbouwsector is zich aan het professionaliseren en heeft minder last van de kredietcrisis dan de West-Europese situatie doet vermoeden. Het is desondanks gebleken dat het voor Nederlandse leveranciers in de glastuinbouw soms lastig is om tijdig adequate (aftersales-)service te kunnen leveren aan Turkse afnemers. Vooral kleinere Nederlandse toeleveranciers die toetreden tot de Turkse markt of die slechts een beperkt aantal klanten hebben in Turkije, worden hiermee geconfronteerd. Een goed voorbeeld van permanente aanwezigheid en goede aftersales is ontwikkeld door enkele Nederlandse zaadleveranciers. Ook andere grotere leveranciers zijn vaak wel in staat om hier op in te spelen, maar ook zij lopen regelmatig tegen problemen aan. Dit is een belangrijk onderdeel in de concurrentie met andere leveranciers op de Turkse markt waar Nederlandse bedrijven relatief zwak scoren.

 

Netherlands Agricultural Support Office

Vanuit concurrentie aspect is het erg belangrijk dat de Nederlandse glastuinbouwkolom adequaat kan inspelen op vragen van Turkse afnemers. Sinds 2009 is door Ministerie van Economie Landbouw & Innovatie een speciale ondersteunend bureau opgericht: Netherlands Agri Business Support Office (NABSO) in Izmir. Diverse Nederlandse bedrijven hebben ondersteuning gevraagd aan NABSO voor het vinden van locale agenten of vertegenwoordigers.

Voor meer informatie:
Q-point Naaldwijk
Ir. Carel Jaspers
[email protected]
06 22 80 29 63


VRIAN projects Deventer
Ir. Allard Andela
[email protected]
0570 544448

 


 
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer