Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Jeroen Buyck: "Diversificatie met potplanten is erg interessant"

Calsa combineert groenten en potplanten-export

Tholen - Exporteur Calsa valt samen met Weiss onder de holdingsmaatschappij Amatus. Weiss en Calsa zijn gespecialiseerd in de export van groenten en fruit en Noë Van Speybroeck en Amaplant zijn gespecialiseerd in potplanten. "Met de export komt het heel goed uit dat we beide producten leveren. Vooral op logistiek gebied kunnen we zoveel mogelijk synergievoordelen eruit halen en een compleet gamma aanbieden naar onze klanten toe. Ook is de capaciteitsverdeling beter. Als het voor onze vrachtwagens in de groenten wat rustiger is, kunnen we ze inzetten in de planten", vertelt Jeroen Buyck.

Verschil tussen groenten en potplanten

"Toch is er een groot verschil tussen leveren van groenten en potplanten. Bij groenten lever je toch vaak dezelfde producten en is het aanbod meer gestructureerd, maar bij potplanten is het echt maatwerk per klant. Het gaat daarnaast in België ook allemaal via telers en niet via de veiling zoals in Nederland. Contacten onderhouden met meerdere plantentelers is erg intensief." Hij geeft aan dat de meeste Belgische exporteurs die op Rusland werken de focus leggen op fruit. "Wij zijn eerder gespecialiseerd in groenten. Er gaan bijvoorbeeld veel slasoorten en tomaten naartoe. Ook is Rusland een groeiende afnemer van selderij en prei, al blijft dit in vergelijking met andere landen een kleine markt. Er is geen spectaculaire groei, maar er zit zeker een stijgende lijn in."



Merk en kwaliteit belangrijk in Rusland

Volgens Jeroen is de export na de Russische toetreding van het WTO niet persé makkelijker geworden. "Iedereen hoopt dat het beter zal worden, maar het blijft op fytosanitair gebied een moeilijke situatie bij de grens. Op bepaalde gebieden zijn ze zelfs nog strenger geworden en de eisen worden voortdurend bijgesteld." De handelaar vertelt dat ze al 20 jaar actief zijn in Rusland en dat dit een echt merkenland is geworden. "Ook kwaliteit wordt steeds belangrijker: de producten moeten er goed uitzien. Als je enkele keren iets slechts stuurt, ben je als leverancier meteen afgeschreven en kost het handenvol geld aan kwaliteitsclaims." Het eigen merk dat Calsa levert is Ar'delice. "Daarnaast is ook een groot deel Flandria-groenten. Met ons eigen merk diversifiëren we ons echt op kwaliteit en versheid en zo steek je boven de massa uit. Bij Ar’delice is het ons echt niet te doen om grote hoeveelheden en dat is bewust."



Naast Rusland zijn ook Frankrijk, Duitsland, Spanje en Polen belangrijke afnemers van Calsa. "We proberen bij meerdere landen de combinatie met planten te maken en we zien dat dit werkt. Ook zijn we altijd op zoek naar nieuwe markten om het risico te spreiden."

Calsa nam deel aan de WorldFood Moscow. De fotoreportage zal maandag 24 september worden gepubliceerd.


Voor meer informatie:
Jeroen Buyck
Calsa NV
Roeselaarsestraat 9b
8850 Ardooie
Tel: +32 51 74 73 74
Fax: +32 51 74 69 36
www.calsa.be

Gerelateerde artikelen → Zie meer