Tholen – De rassenkeuze zit er weer aan te komen voor vele tuinders. De tomatentelers die nog geen keuze hebben kunnen maken of gewoon eventjes weer helemaal bijgepraat wilden worden over alle mogelijkheden binnen de segmenten, konden gisteren weer terecht bij de demodag van Rijk Zwaan. Deze werd voor het tweede achtereenvolgende jaar wederom gehouden in het Trial Centre Tomato bij Leo van Meurs in Kwintsheul.
Ben Zwinkels
Tijdens een rondje langs de brede range producten gaf Marcel Barten een toelichting bij de nieuwe 'Marketing @ Work' -sectie. Dit is een aantal rassen die Rijk Zwaan heeft ontwikkeld als een springplank naar een stevige marktpositie binnen het specialty-segment. De rassen zijn nog niet commercieel, maar worden gebruikt om de mogelijkheden in de keten af te kunnen tasten. “We hebben een aantal rassen neergezet waarmee we steeds meer in beeld komen als specialty-leverancier', legt Marcel uit. “Natuurlijk hebben we nog steeds uiterst kwalitatieve losse- en trostomatenrassen in ons pakket, maar we willen onze kennis verder exploiteren naar andere soorten en markten. Met enkele opvallende ontwikkelingen als de roze-trostomaat, midi-geblokte trostomaat en mini-couer de boeuf hebben we uitstekende troeven in hand om op verder te borduren. Wij merken ook dat de telers en de handel dit steeds meer waarderen. Ook zij willen natuurlijk inspelen op de vraag naar een smaakvol en onderscheidend product.”

Samen met teeltadviseur Ben Zwinkels maakte ik een rondje langs alle rassen. Klik hier om de fotoreportage te bekijken.