Mede-initiatiefnemer van deze campagne, GroentenFruit Bureau, werkt hierin samen met de Duitse telersorganisatie BVEO, het Duitse handelsplatform DFHV en het Belgische VLAM onder de paraplu van 5 am Tag. Onlangs onderzochten de twee gerenommeerde instituten IMAS en mafo.de de effectiviteit van reclame-uitingen. In beide onderzoeken was het opmerkelijk dat de billboard “Frische ist leben” als generieke campagne-uiting voor groenten en fruit zo positief werd beoordeeld in vergelijking met andere grote campagnes van A-merken, zoals Heinz, Coca Cola, Heineken of Milka.
Internationale samenwerking op Duitse markt
“Deze prestatie is bijzonder als je bedenkt dat het billboard nieuw ontwikkeld is en ook niet kan bouwen op jarenlange naamsbekendheid van een A-merk. Wij zijn dus ook enorm trots op de top 10 notering van deze groenten- en fruitcampagne. Dit bevestigt dat wij de consument daadwerkelijk overtuigd hebben met een fantastische campagne”, aldus Jochem Wolthuis, directeur international GroentenFruit Bureau. Deze internationale samenwerking onder de paraplu van “5 am Tag” is voor GroentenFruit Bureau een belangrijke samenwerking in Duitsland. De campagne wil de Duitse consument ertoe verleiden meer groenten en fruit te consumeren. Momenteel is de tendens namelijk dalend. “Deze internationale billboardcampagne versterkt onze andere campagnes op de Duitse markt. Vanuit de sector lopen nu meerdere grote EU-campagnes in Duitsland, zoals “Sicher ist lecker” voor alle kasgroenten, “My Tomato” voor tomaten en “Colourfultaste” voor paprika. Alle campagnes zijn door het label “Kontrollierte Klasse” inhoudelijk op elkaar afgestemd. Ook zal dit najaar een nieuwe EU-campagne voor conferenceperen samen met de Belgen van start gaan”, zo vertelt Jochem Wolthuis, directeur international GroentenFruit Bureau. Deze campagnes zijn medegefinancierd door Productschap Tuinbouw.Campagne ‘5 Am Tag’
5 am Tag is in Duitsland een voedingscampagne, die zich ervoor inzet dat de consumenten dagelijks vijf porties groenten en fruit eten. De Duitse 5 am Tag campagne is een geregistreerde non profit organisatie. Tot de leden behoren gerenommeerde wetenschappelijke bedrijven zoals het Duitse Voedingscentrum, het Duitse Kankerfonds, ziekenhuizen, ministeries, stichtingen en ook betalende partners uit de wetenschap. De Duitse minister van landbouw, Ilse Aigner, en minister van Gezondheid, Daniel Bahr zijn de Duitse beschermheren van deze campagne. www.5amtag.de