Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Absolute duurzaamheid verschaft CombiVliet sterke positie

MaasVliet. DijkVliet. DrieVliet. ZuidVliet. VierVliet. NoordVliet. En ZeeVliet. De zeven productievestigingen van CombiVliet (vijf in het Westland, één in Noord-Holland, één in Zeeland) zijn samen 56 hectare groot en aan een uitbreiding met 12 hectare in Noord- Holland wordt hard gewerkt. Het is duidelijk: CombiVliet is bepaald niet bang van de markt. Zelfs niet van een erg volle markt. Zo lang die markt maar goed weet dat de producten van CombiVliet erg duurzaam zijn geteeld.


Theo van Vliet (rechts) overlegt met Ben Driessen. Stevige discussies gaan zij niet uit de weg. Zonodig kiezen zij voor een praktisch compromis.

Lange tijd deed het bedrijf van Westlander Theo van Vliet uitsluitend in cherrytomaten. Maar van het specialisme is de onderneming afgestapt; groter groeien betekende voor Van Vliet een verbreding van het assortiment. Naast cherrytomaten produceert CombiVliet nu ook trostomaten en trospruimtomaten, een groot deel ervan onder groeilicht. “Noordwest-Europese telers hebben in de zomer te maken met een verdringingsmarkt; in het winterseizoen met een vraagmarkt. Een grote onderneming moet daarvan profiteren, maar een goede productkwaliteit in de winter is alleen mogelijk met groeilicht”, legt Theo van Vliet uit.

Onderscheid in alle markten

Van Vliet is algemeen directeur. Hij en operationeel directeur Edwin de la Combé, financieel directeur Eric van Heijningen en Theo’s zoon Roy die de locatie NoordVliet in Middenmeer leidt, zijn de aandeel houders van CombiVliet. CombiVliet is lid van FresQ en zet de producten af via FresQ-FrEsteem BV. Ze gaan naar supermarktketens in heel Europa met een groeiende stroom product naar de Oost- Europese landen.

In alle landen en markten wil CombiVliet zich onderscheiden met duurzaamheid. Alles wat daaraan bijdraagt (op technologisch, ecologisch, sociaal en economisch vlak) wordt zo mogelijk gebruikt. De biologische gewasbescherming, telen met het kleinst mogelijke gebruik van chemische gewasbeschermingsmiddelen, hoort daar zeker bij. Theo van Vliet was er wat dat betreft vroeg bij. “De sluipwesp Encarsia formosa was op mijn vaders bedrijf de eerste bestrijder”, herinnert hij zich. Hij ging zich verdiepen in de nieuwe techniek. “De biologische gewasbescherming en het werken met gezonde evenwichten waren fascinerend. En ik hield ervan om nieuwe mogelijkheden te verkennen en te kijken of ze bruikbaar waren."

Een aparte taak

Anno 2012 heeft CombiVliet de biologische gewasbescherming stevig georganiseerd. Verspreid over de zeven vestigingen zijn vier medewerkers opgeleid tot specialisten die de gezondheid van het gewas elke dag in de gaten houden. Ze zijn verantwoordelijk voor het scouten en registreren en voor de bestuiving. Van Vliet: "In onze organisatie hebben wij van de biologische gewasbescherming een aparte taak gemaakt. Alleen dan kun je het goed organiseren en vorm geven. De vier specialisten zijn bijzonder gedreven en gemotiveerd. Ze proberen alles uit de biologie te halen wat erin zit."

Consultant Ben Driessen van Koppert adviseert CombiVliet. Hij is al ruim dertien jaar het aanspreekpunt voor Theo van Vliet en zijn medewerkers. Ze leren van elkaar, zeggen Van Vliet en Driessen en gaan discussies niet uit de weg. “Je moet luisteren naar elkaar”, zegt Theo van Vliet “en elkaar de ruimte geven. Als de meningen staken, kies ik vaak voor een praktisch compromis: dan doen we iets op zowel mijn als op zijn manier en kijken we daarna wat het beste werkt”.

Onderscheid is nodig

In het Noord-Hollandse Middenmeer bouwt CombiVliet momenteel aan een nieuwe uitbreiding: een tweede fase van 12 hectare. Er kan in totaal bijna honderd hectare gebouwd worden en dat is dan ook het plan: elk jaar tot 2018 steeds 12 hectare glas neerzetten. Is de onderneming niet beducht dat de markt het laat afweten? Theo van Vliet: “De markt gaat op en neer; dat is nooit anders geweest. Maar anders dan vroeger heb je tegenwoordig onderscheid nodig. Je moet elke klant op maat bedienen, de kwaliteit garanderen en zorgen voor absolute duurzaamheid. Als je dat elke dag waarmaakt, houd je een gezonde positie. Dan blijf je heus wel in de lucht."

Bron: Biojournaal, Koppert Biological Systems
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer