Begin mei is via kranten, vakbladen en social media (Twitter) een oproep gedaan om tuinders te nomineren. Aan deze oproep is massaal gevolg gegeven, waarna het organisatieteam de moeilijke taak had de beste en leukste kandidaten uit te zoeken. De ondernemers die dit jaar hun medewerking verlenen vertegenwoordigen de (glas)tuinbouw in de breedste zin, van groente en fruit tot snijbloemen en potplanten, van grote bekende teelten tot kleine bijzondere gewassen, waaronder één biologische teler. Waren het vorig jaar uitsluitend mannen die de kalenderplaten sierden, dit jaar gaan ook twee vrouwelijke ondernemers de uitdaging aan.
Extra steun gezocht
De hoofdsponsors voor dit jaar zijn: Agro Energy, Koppert Biological Systems en Paprika XL. Daarnaast kent de kalender ook andere sponsors en vrienden. Het organisatieteam roept bedrijven en organisaties op dit initiatief te steunen. Op www.trotsetuinders.nl/4/sponsoring kunt u lezen op welke manier dit kan.De kalender richt zich met een handzamer formaat dit jaar op de consument. De kalender komt ook op verschillende verkooppunten te liggen, zodat meer mensen kennis kunnen maken met dit project. De verkoopprijs is vastgesteld op € 7,50 per stuk.
Daarom een kalender
Het idee van de Trotse Tuinders Kalender ontstond in het voorjaar van 2011 op Twitter (@TrotseTuinders). Het organisatieteam bestaat uit Esther van Geest(D.C. van Geest), Pauline van den Enden (Pauline’s Projects), Pieternel van Velden(Krabbels Tekst en Beeld) en Digna van Zanten(Spirit Communicatie).Met de Trotse Tuinders kalender wil het organisatieteam een bijdrage leveren aan de opbouw van een positief imago van de tuinbouwsector. Nog veel te vaak is niet bekend wat zich precies afspeelt achter de glazen gevels van de kassen. De kalender doet een poging om tuinders en burgers nader tot elkaar te brengen.