Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'betere inkoopvoorwaarden te behalen door schaalvergroting'

'Voedingsfabrikanten klem tussen zuinige consumenten en hoge grondstofprijzen'

Na een goed jaar in 2011 zijn voedingsmiddelenproducenten in 2012 weer in lastiger vaarwater gekomen. De economische krimp in Nederland en de Eurozone en het gebrek aan vertrouwen bij consumenten drukken de bestedingen aan voedingsmiddelen. Ondertussen zitten marges in de tang door de hoge prijzen van grondstoffen en de beperkte mogelijkheden om deze door te berekenen. Dat stelt het ING Economisch Bureau in zijn kwartaalbericht.

Door economische krimp in Nederland en het lage consumentenvertrouwen is het volume van voedselaankopen in 2012 gedaald. Dit komt omdat consumenten minder uitgeven of overstappen op goedkopere producten. Voor 2012 voorziet het ING Economisch Bureau een productiekrimp van 1,5%. In 2013 verwacht ING een productiegroei van 0,8%. Producenten zijn daarbij mede afhankelijk van de terugkeer van de rust en het vertrouwen in Nederland en de Eurozone.

Hoge grondstofprijzen vragen om strategische keuzes

Na een periode van stijging in 2010 en 2011 kwamen de grondstofprijzen in de eerste maanden van 2012 wat tot rust. Inmiddels zijn de prijzen voor suiker, graan, mais en sojabonen alweer fors gestegen, wat met name in de productieketens van graan- en vleesproducten doorwerkt.

De huidige situatie toont eens te meer dat een grote volatiliteit van grondstofprijzen een externe factor van formaat is bij de bedrijfsvoering. Producenten doen er goed aan om strategische keuzes te maken met het oog op beheersing van prijsfluctuaties. Daarbij valt volgens het ING Economisch Bureau te denken aan:

  • Schaalvergroting zodat betere inkoop- en/of verkoopvoorwaarden kunnen worden bedongen;
  • Inkopen met termijncontracten om de effecten van tijdelijke fluctuaties af te dekken;
  • Streven naar een breder assortiment van producten en/of grondstoffen om de afhankelijkheid van een bepaalde grondstof te verminderen;
  • Een grotere toegevoegde waarde creĆ«ren, zodat grondstoffen een kleiner deel van de kostprijs uitmaken.
Klik hier voor het rapport van het ING Economisch Bureau.

Bron: ING Economisch Bureau, 21/08/12

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer