De transitie naar een economie die is gebaseerd op groene grondstoffen, een zogenoemde biobased economy, begint steeds meer vorm te krijgen. In toenemende mate werken bedrijven, al dan niet in samenwerkend verband, aan de vervanging van fossiele grondstoffen door biomassa. Dat heeft niet alleen gevolgen voor de betrokken bedrijven, maar ook voor onderwijsinstellingen die de taak hebben om competent personeel op te leiden, personeel dat in staat moet zijn om in een biobased economy te kunnen functioneren.
Behoeften werkgevers
Maar welke behoeften hebben werkgevers ten aanzien van competenties van afgestudeerden in de komende 10 jaar op het gebied van biobased economy? Hoe kunnen onderwijsinstellingen hun opleiding 'biobased proof' maken? Deze vragen stonden centraal in het onderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van Hogeschool Inholland te Delft en Wellantcollege. De focus van het verkennende arbeidsmarktonderzoek is uitgegaan naar het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Voor de beantwoording van de onderzoeksvragen zijn drie onderzoeksmethoden ingezet: deskresearch, interviews en workshops. Daarbij zijn de volgende velden in het onderzoek betrokken: tuinbouw, veeteelt, farma, voedingsmiddelenindustrie en chemie.Conclusies
De onderzoekers van het Lei komen tot de conclusie dat het bedrijfsleven geen behoefte heeft aan 'biobased specialisten', maar aan vakmensen die in staat zijn om samen te werken met andere specialisten. Opleidingen worden 'biobased proof' door competentieontwikkeling centraal te stellen.Competentieontwikkeling is essentieel voor een goed functionerende biobased economy. De meeste essentiƫle vaardigheden en houdingsaspecten zijn: samenwerken, creativiteit en schakelcapaciteiten. Competenties kunnen het beste worden ontwikkeld met situationeel leren, wat inhoudt dat het leren plaatsvindt in een open en realistische leeromgeving die de praktijk nabootst.
Kennisontwikkeling dient plaats te vinden op de combinatie van zowel technische- als sociaaleconomische aspecten. Er moet dus zowel aandacht worden besteed aan (typen) biomassa en potentiƫle verwerkingsmethoden, als de logistieke en (bedrijfs)economische aspecten van biobased bedrijvigheid.
Zie voor meer informatie de nota Anticiperen op de biobased economy; Sluit groen onderwijs aan op de toekomstige praktijk? op de site van het LEI.
Bron: LEI - Wageningen UR