Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Frankrijk: steeds meer telers starten huisverkoop
In 2010 verkochten 230 groentetelers uit Limousin hun producten via directe verkoop. Dat is 60% van alle groentetelers van deze Franse regio. 150 telers zijn gespecialiseerd in de verbouw van groente. De 80 andere bedrijven verhandelen in directe verkoop naast groente ook fruit, eieren en vlees.
De bedrijven zijn vaak kleine bedrijven en de eigenaars zijn meestal niet afkomstig uit een telersfamilie. 8 op de 10 is met de directe verkoop begonnen, direct nadat zij de leiding van het bedrijf in handen hadden. Voor bijna 40% van het totale aantal gespecialiseerde telers was dit voor 2000.
De belangrijkste redenen voor de groentetelers om te kiezen voor directe verkoop is de relatie met de consument, een betere levensstandaard en de erkenning van hun werk en hun producten. Biologische telers, ΒΌ van de gespecialiseerde bedrijven, geeft aan een betere verbouw te willen voor het milieu maar ook om de regionale producten te valoriseren.
Toch is het economisch motief voor veel gespecialiseerde bedrijven doorslaggevend geweest, hoewel blijkt dat zij vaak minder tevreden zijn over hun inkomen dan de andere producenten. Dit kan worden verklaard doordat de gediversifieerde bedrijven, die zowel op de markt als aan de boerderij hun groenten verkopen, hun prijzen kunnen vaststellen aan de hand van hun kostprijs en doordat dat vaak grote bedrijven zijn, heeft bij hen de directe verkoop minder invloed op het omzetcijfer. De gespecialiseerde telers, die de voorkeur hebben voor directe verkoop op de markt, moeten hun prijs ook aanpassen aan de markt.
Zowel de gespecialiseerde als de gediversifieerde telers geven aan dat de zekerheid van een klantenkring evenwel of misschien wel belangrijker is dan mooie producten.