Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Webwinkels doen aan prijsdiscriminatie'

Steeds meer webwinkels zouden aan prijsdiscriminatie doen om hun winstmarges op te drijven. Vooral de webshopper toont zich een gewillige prooi, want die verraadt veel meer over zichzelf en zijn financiën dan hij denkt. Vooral producten als verzekeringen, vliegtuigtickets, mobiele telefoonabonnementen en hotelkamers zouden gebruik maken van software die uw online gedrag analyseert en op basis daarvan een prijs samenstelt. Dat meldt het Belgische Express, die zich weer baseert op een bericht uit The Economist.

Volgens Express slaan (de inmiddels alleen via toestemming toegestane) cookies allerlei informatie op over het surfgedrag. Op basis hiervan kunnen online winkels zich een idee vormen over uw inkomensklasse, leeftijd en geslacht. Het adres waarop u woont kan ook automatisch worden getraceerd via uw IP-adres – hoe rijker de buurt, hoe dikker de portefeuille, hoe hoger de prijs.

Klik hier voor het volledige artikel op MT.nl
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer