Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
presentaties van drie studentengroepen

Hoe ziet de toekomst van AGF-specialisten er uit?

Tholen - Op 26 juni 2012 vond de eindpresentatie plaats van het project 'De toekomst van AGF-versspecialisten'. Dit was georganiseerd door AGF CKO, Avans Hogeschool en Fontys Hogescholen. Drie studentengroepen presenteerden hier hun nieuwe concept. In 2011 werd de aanzet tot het project gezet. Het AGF CKO, AVANS Hogeschool en Fontys Hogeschool werken samen met de AGF sector aan dit project.


Groep 1: Versschil

Het afgelopen halfjaar zijn door Avans Hogeschool 18 verzorgingsgebieden onderzocht met als doel: "Het ontwikkelen van een strategie en implementatieplan voor de AGF versspecialist in het betrokken verzorgingsgebied." Op basis van het onderzoek hebben de studenten een nieuw winkelconcept ontwikkeld waarmee de AGF-versspecialist de concurrentie met de supermarkt aan zou kunnen gaan.


Groep 2: FreGGGGGies

Allereerst vond de presentatie van de groep Versschil plaats. Zij gaven zoals ze het noemden 'Een pleidooi voor echt eten'. Het verzorgingsgebied, wat hun was toegewezen, was Keizerswaard Rotterdam. Omdat daar veel oudere mensen zijn en dit gebied in de toekomst nog meer zal vergrijzen, hadden ze hun nieuwe concept toegespitst op de oudere generatie. Als strategie werd gekozen voor 'Customer Intimacy' om zo een langdurige relatie met de klant op te bouwen. Na onderzoek zouden ze op alle gebieden en dan met name service hoger scoren bij deze klanten dan de grootste concurrenten Jumbo en AH. Om de oudere consumenten over de drempel te trekken, creëerden de studenten een sfeer van authenticiteit in de winkel en zorgden voor veel gemak en rust. Om zich met deze winkel te onderscheiden, wilden ze het gevoel van vroeger terugroepen en passievol personeel inhuren, die ze 'Eetweters' noemden. Om klanten naar binnen te lokken, gebruikten ze grote posters, evenementen zoals 'fruithappen' en speelden in op iets actueels of het seizoen. Facebook werd ook gebruikt als marketingtool voor de ouderen, maar dan vooral om recepten te delen.


Groep 3: Vita

De tweede groep noemde zich FreGGGGGies. Elke G had weer een andere betekenis: Gemak, Genot, Gezond, Gewin en Geweten. De vijf G's zaten met hun nieuwe concept in de omgeving van Utrecht. De groep gaf toe dat het moeilijk was om te concurreren op prijs. Dus richten ze ook hun pijlen op Customer Intimacy en differentiatie. FreGGGGGies richtte zich op de dynamische families, succesvolle gezinnen, bedrijven en scholen. Deze klanten hadden het er wel voor over om meer te besteden voor een hoge service. Om zich te onderscheiden, wilden ze de SRV-wagen weer terugbrengen in het straatbeeld. Hierbij werd de slogan 'De klant is koning, wij komen naar u toe', gebruikt. Hun doelgroep kon vooral 's avonds om de verse groenten komen. Dus de openingstijden waren van 17:00 tot 21:00 uur. Omdat ze hiermee waarschijnlijk te weinig zouden verdienen, stonden ze ook nog op een biomarkt. FreGGGGGies werkte met actuele thema', biologische en lokale producten. De inrichting van hun SRV-wagens was in Rivièra Maison stijl, omdat hun doelgroep toch wat meer te besteden heeft. Via Facebook, Twitter en hun website hield Fregggggies contact met de klant.


Het concept van Vita was inclusief Drive In

Als laatste kwam de groep Vita in beeld. Als aanleiding en probleemstelling voor het concept gebruikten zij een interview over de 'Toekomst van de groenteman' met Dick Meulblok, een artikel van AGF.nl. Hiervan kwamen meerdere aspecten voor in hun SWOT-analyse. De groep zag een lichtpuntje aan het einde van deze tunnel. Net zoals hun collega's gebruikten zij als strategie Customer Intimacy. Gezondheid en gemak waren woorden die vaak voorkwamen in hun presentatie. Naast 'gewone' AGF boden zij ook vis en vlees in hun winkel, vlakbij de A28. Inspelen op gemak deden ze met kant-en-klaar-maaltijden, smoothies en ook stond er een kok in de winkel, die de maaltijd ter plaatse kon bereiden. Vita deed veel met automatisering en had een app ontwikkeld, waarbij mensen konden bestellen en dit via de drive-in naast de shop, konden ophalen. Als een klant een vraag stelde via de app, werd dit meteen door een medewerker beantwoord. Ook acties en aanbiedingen waren te zien via de app. En ook op de website en diverse social media. Met name wilden zij inspelen op de zwakte dat er bij de meeste AGF-specialsten geen 'one-stop-shop' was. De doelgroepen waren bedrijven en forenzen. Dus mensen die vooral 'gemak' voorop stelden.



Gerard Rijsdijk van Avans Hogeschool benadrukte aan het einde van de bijeenkomst nog dat hij het fijn vindt om te samenwerken met CKO en de AGF-sector en dat ze nog anderhalf jaar informatie uit gaan wisselen. Studenten komen zo ook dichter bij de praktijk. Jack Hendriksen van Avans probeerde de bezoekers in de zaal nog te triggeren door diverse opmerkingen. Duurzaamheid, samenwerken en informatie delen waren daarbij zijn sleutelwoorden.


Bij een gezonde presentatie hoort natuurlijk ook een gezonde fruitmand

Bij de netwerkborrel achteraf kon nog gezellig worden gesproken. De mensen uit de AGF-sector waren positief over de initiatieven van de studenten en gaven aan, hier zeker punten van te kunnen gebruiken.


ADN Collega's Mark Heemskerk en Dick Meulblok waren ook van de partij


Erik Postuma en Kelly Van Aarle van de AGF-groothandels






Gerelateerde artikelen → Zie meer