"Nederlandse telers hebben behoefte aan internationaal duurzaamheidskeurmerk"
Jacco Vooijs, FresQ:
“Het belang van een internationaal erkend certificaat voor duurzame glasgroenten is heel groot”, vindt Jacco Vooijs van FresQ. “Ik vind het belangrijk om als telersvereniging de markt een stap vóór te zijn. Want als we nu niks doen, weet ik al waar het op uitdraait: elke supermarktketen gaat z’n eigen certificaat verzinnen en al met al moeten de telers dan maar weer zien dat ze wijs worden uit een waaier van de meest uiteenlopende eisen. Het is dus ook gewoon in ons eigen belang dat we één helder certificeringsschema ontwikkelen. Het zou prachtig zijn als we dat met een paar jaar voor elkaar hebben.”
“We beginnen in Duitsland”, vervolgt Vooijs. “Dat is nu eenmaal de belangrijkste exportmarkt voor Nederlandse groenten. Op basis van de Nederlandse criteria, die SMK al heeft ontwikkeld, werken we nu samen met de Duitsers om een geaccepteerd certificaat te ontwikkelen. Uiteindelijk is het streven natuurlijk om een Europees certificaat te hebben. De EU heeft laten weten dat zij daarin niet het voortouw zullen nemen, dus is het aan de markt. Gelukkig ziet het Nederlandse ministerie van EL&I er wel de meerwaarde van in. Niet voor niets is de tuinbouw één van de door de Nederlandse overheid benoemde topsectoren. Het ministerie ondersteunt de certificaatontwikkeling met een subsidie. De inspanning voor certificering zelf moet natuurlijk van de telers komen. Wij zijn er heel trots op dat ons vooruitstrevend bezig zijn om duurzaamheid nu gesubsidieerd wordt.”
Jacob Knipscheer, Royal Pride Holland:
“Een sterk internationaal duurzaamheidskeurmerk, daar kunnen we alleen maar vóór zijn”, zegt Jacob Knipscheer van glastuinbouwbedrijf Royal Pride Holland. “Dat heeft natuurlijk alles te maken met onze positionering als duurzaam bedrijf. Onze producten zijn gecertificeerd voor Milieukeur Glasgroenten omdat we oog hebben voor natuur, milieu en omgeving. Onze telersvereniging FresQ exporteert onze tomatensoorten naar bijvoorbeeld Duitsland en Engeland, maar daar is het Milieukeur niet bekend terwijl er wel vraag is naar aantoonbaar duurzamer geteelde glasgroenten. Daarom zien wij er alleen maar winst in om certificatie breed neer te zetten en zo de hele sector een stap verder te helpen: want Nederland is koploper als het gaat om duurzamere glasgroenten.”
Net zo belangrijk als de internationale positionering is de voedselveiligheid, zo meent
Knipscheer. “Met een sterk keurmerk maak je duidelijk dat je als bedrijf er alles aan doet om verantwoord te werken en dat je de processen helemaal op orde hebt. Natuurlijk kun je niet alle risico’s uitsluiten, maar je kunt wel zo goed mogelijk werken. Ik denk dat dit een goed moment is voor een internationaal keurmerk: voedselvoorziening en –veiligheid zijn belangrijke thema’s en een breed duurzaamheidskeurmerk kan hierop inspringen. Ik heb daar meer verwachtingen van dan bijvoorbeeld een biologische aanpak: met een groeiende wereldbevolking en welvaartniveaus hebben we de komende jaren méér voedsel nodig. Biologische teelt is juist extensiever en kan dus niet aan de groeiende vraag voldoen. Het antwoord is een sterk internationaal milieukeurmerk, voor mens, milieu én omgeving.”
Geert Visker, Vitensa:
“Wij zitten in de afrondende fase voor het behalen van het certificaat Milieukeur
Glasgroenten”, zegt Geert Visker van Vitensa, dat is gespecialiseerd in de teelt en het verpakken van snacktomaatjes. “We hebben lang getwijfeld of we op moesten gaan voor het certificaat omdat Milieukeur echt nationaal is en dat zien we toch als een zwak punt. Daarom ondersteunen wij de ontwikkeling van een internationaal duurzaamheidskeurmerk: Duitsland is bijvoorbeeld een belangrijke handelspartner voor ons, maar met een verhaal over Milieukeur kom je daar nu nog niet ver.”
Visker denkt dat juist in Duitsland interesse is voor het duurzame verhaal. “Wij staan
jaarlijks op de Grüne Woche in Berlijn”, vervolgt hij. “Daar krijgen wij direct van de Duitse consument vragen over duurzaamheid, watermanagement en gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Wat dat betreft zijn de Duitsers echt een stap verder en met een internationaal keurmerk kun je op de wens van die consument inspringen. Met een sterk keurmerk heb je immers een goed verhaal. Dat keurmerk mag ook stevig gepositioneerd worden, want de Duitsers zijn geïnteresseerd maar vooral ook kritisch.”
Bron: Nieuwsbrief SMK