Veertien ondernemers uit de Nederlandse tuinbouw presenteerden innovatieve ideeën en oplossingen om de sector te helpen met actuele vraagstukken. Deze ideeën zijn door een vak- en publieksjury beoordeeld. De drie beste initiatieven wonnen een kennisvoucher ter waarde van €22.500 euro, de vierde prijs was een kennisvoucher ter waarde van €7.500 euro.
Samenwerking, innovatie en verbetering
Hogeschool HAS Den Bosch en Hogeschool INHolland willen met de samenwerking in het Center of Expertise Greenports het onderwijs en innovatie in de greenportsector versterken. Het center is de brug tussen de onderwijsinstellingen onderling en de onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven. Het center staat voor samenwerking, innovatie (stimulering) en verbetering van het onderwijs.Jos van Mil
Hoofdprijs: 'Tommiessnoepdoosje' van Jos van Mill namens Greenco. Kinderen hebben steeds vaker last van overgewicht en vinden groentes maar saai, vies en onhandig. Met 'Tommiessnoepdoosje' zorgt Greenco ervoor dat de lekkere snoeptomaatjes nu makkelijk mee te nemen zijn en niet meer worden geplet. Zo wordt het assortiment gezonde producten voor kinderen uitgebreid en is het zowel voor kinderen als voor ouders een leuke oplossing.
Johan Groenwegen van Novalignum
Hoofdprijs: 'Van laagwaardige glastuinbouwresten naar hoogwaardig bouwmateriaal' van Johan Groenewegen van Novalignum. Johan Groenewegen heeft als glastuinbouwondernemer een manier gevonden om afvalresten uit de glastuinbouw om te zetten tot hoogwaardig bouwmateriaal voor de bouwsector. Hierdoor wordt van afvalproducten (welke gecomposteerd worden) cradle to cradle bouwproducten gemaakt. De bouwmaterialen hebben een lange levensduur, zijn brandwerend, weersbestendig en 100% recyclebaar.
Charl Dings van Novisem
Hoofdprijs: 'Vergeten groente herintroduceren' van Charl Dings van Novisem. Novisem staat voor vernieuwing en innovatie in de veredeling en productie van professionele groentezaden. Het nieuwe en innovatieve bedrijf richt zich op groentegewassen in nichemarkten met een hoge toegevoegde waarde op gezondheid en positieve smaakbeleving. ‘Vergeten’ groenten worden bijvoorbeeld door Novisem herontdekt. “Novisem wil een meerwaarde creëren voor de gehele keten met een hoge toegevoegde waarde op gezondheid en een positieve smaakbeleving in bijzondere groenten”.
Vierde prijs: De aanmoedigingsprijs is gewonnen door Martin van der Hout van Green Formula met 'What’s app? / Which app?'. Green Formula ontwikkelt intelligentieapplicaties voor de glastuinbouw. Er wordt een marktonderzoek gedaan waarbij deze innovatieve klimaat-apps worden getoetst aan de telerswensen. Goed meten, data telen, leren kennen, zeker weten en beter regelen is het doel, waarbij samenwerken voor teler, adviseur, leverancier, onderzoek en onderwijs meer inzichten oplevert.