"Werken aan een nieuwe toekomst voor de preisector"
Hoewel prei duur is in productie, wordt deze groente in de supermarkt vaak als een bulkproduct verkocht en wordt prei ook gebruikt om smaak en volume te geven aan voorverpakte gemengde groenten. De keten vindt het steeds moeilijker om dit product rendabel te blijven produceren, aangezien consumenten het als een onhandige, ouderwetse groente zijn gaan beschouwen. Tijdens de Nunhems prei conferentie spraken drie inspirerende gastsprekers over de huidige praktijken binnen de sector en ontstond er een discussie onder de aanwezigen op de conferentie over hoe de preisector in de toekomst rendabeler kon worden.
Hans-Christoph Behr van het Duitse Agrarmarkt Informations-Gesellschaft
“Groenteproducenten moeten retailers en consumenten voortdurend inspireren met nieuwe innovatieve producten om ervoor te zorgen dat die specifieke groente opnieuw in trek komt”, zei Jan Schockaert, manager fruit en groente van de Belgische Colruytgroep. Hij benadrukte het belang van productpositionering door te verwijzen naar water: een product dat een hoge marktwaarde krijgt zodra het in een fles wordt verkocht onder een bekende merknaam. Schockaert beklemtoonde dat groenteproducten ontwikkeld moesten worden op basis van de vraag van de consument en dat de introductie ervan moest worden ondersteund door aantrekkelijke marketingcampagnes.
Ook in de presentatie van Hans-Christoph Behr van het Duitse Agrarmarkt Informations-Gesellschaft stond de consument centraal. Op basis van de resultaten van West-Europese consumentenpanels concludeerde hij dat de Belgen de grootste verbruikers van prei zijn met zo'n 4,90 kg per capita per jaar, terwijl inwoners van Groot-Brittannië minder dan één kg per jaar gebruiken. De consumptie is het hoogst onder personen van 65 jaar en ouder. Jonge mensen gebruiken aanzienlijk minder prei, wat het gevolg zou kunnen zijn van het feit dat het product onhandig is in gebruik en een ouderwets imago heeft.
“Je moet ervoor zorgen dat consumenten de keten in de gewenste richting trekken.” Met die uitspraak sloot de laatste spreker, prof. Andrew Fearne van Kent Business School (UK), de dag af. Retailers verzamelen voortdurend informatie over kooppatronen van consumenten en dat is de informatie die we nodig hebben om nieuwe producten te kunnen ontwikkelen waar consumenten behoefte aan hebben. “Deze informatie is wel beschikbaar, maar wordt niet gebruikt door retailers en producenten. Het gevolg is dat er producten door de keten blijven worden geduwd zonder dat duidelijk is of er wel vraag naar is”, legde Fearne uit.
Uit de levendige discussie die daarop volgde, bleek duidelijk dat alle aanwezigen bereid waren om de preisector op een meer rendabele manier verder te ontwikkelen. Ze erkenden het feit dat de behoeften van de consument eerst moesten worden geanalyseerd voordat er nieuwe preiproducten op de markt werden gebracht en dat grootschalige campagnes nodig waren om consumenten opnieuw bewust te maken van de grote voordelen van preiproducten. “Dit is hét moment om dat te gaan doen”, zei Jakob Fausbøll, Crop Sales Manager voor prei bij Nunhems. “Er zijn nog talloze mogelijkheden om aan een nieuwe toekomst voor de preisector te werken.”
Over Nunhems
Het groentezaadbedrijf van Bayer CropScience opereert onder de naam Nunhems. Nunhems is een wereldwijde specialist in groentezaden en concepten. Met internationaal geïntegreerde teams bouwt Nunhems unieke relaties op met haar klanten en deelt producten, diensten en kennis met de professionele tuinbouw en groenteketens. Het productenpakket van Nunhems omvat 28 groentegewassen en 2.500 rassen, waaronder leidende rassen in wortel, komkommer, prei, sla, meloen, ui, paprika, tomaat en watermeloen. Met meer dan 1.700 medewerkers is Nunhems in alle belangrijke productiegebieden in de wereld aanwezig.
Voor meer informatie:
Nunhems
www.nunhems.nl