Het was prima fietsweer zaterdagmiddag 16 juni. Stevig briesje dat wel, maar het was vooral de zon die overheerste. De naar schatting 150 tuinbouwfietsers – een record – hadden het dan ook uitstekend naar hun zin. Daar hadden ook de twee gastbedrijven een belangrijk aandeel in. Belangrijkste gastheer was Beyond Chrysant uit Hoek van Holland, de start- en finishlocatie van deze editie. Mede-eigenaar Paul van Kester stapte zelf ook op de fiets voor de 86 km naar Bleiswijk en terug. In Bleiswijk verraste Gert-Jan van der Spek van Solyco het peloton met een bescheiden tomatenproeverij, die meteen ook wat zakelijke contacten opleverde. Dat is het motto van de GreenTour in optima forma: een gezellig en sportief evenement voor de tuinbouwsector, met zowel op de fiets als daarnaast volop mogelijkheden om te netwerken.
Kinderen en Kansen
De GreenTour is geen sponsortocht, maar schenkt de meeropbrengst van het evenement sinds enkele jaren wel aan een goed doel. Ook de deelnemers kunnen vrijblijvend een donatie doen. Dit jaar was dat de stichting Kinderen en Kansen, waarvan Jan en Marja van den Enden een van de initiatiefnemers zijn. Hun zoon Tim leidt aan het San Filippo syndroom, een zeldzame ziekte die het zenuwstelsel van het kind aantast. Jan is al meerdere jaren een van de voorrijders van de GreenTour en vroeg de organisatie om het evenement te mogen benutten om aandacht te vragen voor deze ziekte, waarvoor maar weinig geld beschikbaar is voor onderzoek. De aanwezigheid van Tim bij de start en de woorden van Jan tijdens de afsluiting zorgden voor een indrukwekkend moment van bezinning, gevolgd door een heel warm applaus. (www.kinderenenkansen.nl)Juni 2013
De GreenTour is een initiatief van Yvette de Schepper (Koppert Biological Systems), Elma Oosthoek (Grow Group), Maurice Wubben (STR3TCH) en Roger Abbenhuijs (CHAIN/Onder Glas). Ook in 2013 wordt de GreenTour gereden op de derde zaterdag van juni. Start- en finishlocatie wordt binnenkort bekendgemaakt. De eerste kandidaatbedrijven hebben zich al gemeld.De GreenTour 2012 werd mede mogelijk gemaakt door: Bom Groep, Eosta, FresQ, Grodan, Grow Group, Horti Fair, Koppert Biological Systems, Leo Duijvestijn Photography, Most Wanted Company, Rabobank, Rijk Zwaan en Van Geest International.