Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
fotoreportage; internationaal gezelschap bezoekt Kwekerij Westburg

Marktbenadering centraal thema tijdens Grow Group Conference

Tholen – Grow Group is een vertrouwd gezicht in de Nederlandse tuinbouw. Veel telers kennen het van oorsprong Naaldwijks bedrijf als een van de grootste opkweekbedrijven als het om groenteplanten en ander uitgangsmateriaal gaat. Maar niet veel tuinders weten dat het bedrijf ook een wereldwijd georiënteerde onderneming is met partners en dochterondernemingen in landen als Mexico, Hongarije, Tunesië, China, Zuid-Afrika, Marokko, Turkije, Duitsland en Egypte. Om kennis en ervaring uit te kunnen wisselen tussen deze verschillende 'teeltculturen' organiseert Grow Group traditiegetrouw iedere twee jaar de “Grow Group Conference”. Afgelopen donderdag bracht het ruim 35-koppige gezelschap een bezoek aan twee ondernemingen die net als Grow Group vanuit globaal en lokaal perspectief anticiperen op de ontwikkelingen binnen de tuinbouw.


Bas van Leeuwen vertelt over de sturing van het gewas

Met wereldwijd 100 hectare opkweekruimte en 23 partners en dochters in 11 landen kun je best zeggen dat je je globaal oriënteert en een van de grootste plantenkwekers van het moment bent. “We zeggen het niet vaak en het is ook niet ons streven om de grootste te zijn, daar hebben we niets aan”, vertelt directeur Hans Grootscholten bescheiden. “Maar we doen wel onze best om al onze kennis wereldwijd te exploiteren. Daar is het tenslotte allemaal mee begonnen, met het ontwikkelen van een sterk internationaal netwerk als achterliggende gedachte. Met de jaren hebben we hier de nodige kennis en ervaring in opgedaan, we weten wat er in andere landen speelt, en deze conferentie is altijd een goed moment om die ervaringen met elkaar te delen."


Hans Grootscholten in gesprek met Max Schwarz Zurkinden uit Zwitserland


De investering in R&D, ook buiten de landsgrenzen, werpt volgens Grootscholten steeds vaker zijn vruchten af. "Een goed voorbeeld is de crisis met de Tuta Absoluta. Onze partners in het buitenland signaleerden deze plaag al veel eerder voordat hij in Nederland opdook. Op het moment dat er in Nederland sprake was van een dreigende en steeds serieuzer wordende uitbraak, waren wij in staat om met elkaar kennis uit te wisselen over dit probleem, en konden we daardoor op tijd anticiperen. Het is slechts een klein en simpel voorbeeld van wat al onze mogelijkheden zijn. Ook op andere vlakken, zoals planning en bedrijfsvoering leren we van elkaar. Zo is door onze partners in Mexico enkele jaren geleden een pilot opgestart om tekorten aan plantmateriaal in te dekken. Er is, in dit geval meloenenplanten, 20% extra opgekweekt. In geval van latere ziekte-uitbraken of andere teeltverstoringen beschikken onze klanten hierdoor altijd over een stok achter de deur. Dit resulteerde in een dusdanige tevredenheid bij de afnemers dat zij zelfs bereid waren om hiervoor een meerprijs te betalen."


Teler Bas van Leeuwen samen met Hans Grootscholten

Marktbenadering

Tijdens de conferentie liep het thema marktbenadering als een rode draad door het programma. Aan de hand van lezingen door onder meer Florapartners en Rijk Zwaan, werden er enkele speerpunten gevormd die de basis vormden voor een leerzame discussie. “Ook wij als plantenkweker zien wat er gebeurt in de sector, niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen”, vertelt Grootscholten. “Tijdens deze conferentie sparren we met elkaar over deze onderwerpen. Zo is de steeds krachtiger wordende inbreng van de supermarkt naar voren gekomen en de opkomende vraag naar lokaal geteelde producten. Moeten de planten en het uitgangsmateriaal dan ook van dichtbij komen? En wat als de Nederlandse telers het in de mediterrane landen willen gaan opzoeken? Wij willen als Grow Group hier vanzelfsprekend op inspelen en dankzij ons internationale netwerk lopen wij hier dan ook al een stap op voorruit. Het is natuurlijk gemakkelijker om een 24e in plaats van een 1e vestiging in het buitenland te openen.”



Bezoek aan Westburg

Inspelen op de vraag van de klant en de consument is ook bij Kwekerij Westburg BV in Grubbenvorst de orde van de dag. Vandaar dat de Grow Group-delegatie een bezoek bracht bij de teler van rode, gele cherrytomaten en mini pomodori’s. Tuinder Bas van Leeuwen, wiens vader sinds jaar en dag al planten koopt bij Grow Group, gaf een rondleiding door het bedrijf , sprak over het inspelen op de vraag van de supermarkten en bracht de bedrijfsvisie ten gehore. “De teelt van onze specialties vraagt de nodige aandacht, tijd en energie. Anders dan bij losse- en trostomaten, reageren onze gewassen nog veel directer op weersveranderingen. Het is dan niet altijd makkelijk om aan de vraag van je klant te kunnen voldoen, maar juist doordat je, daar waar het kan, wel de moeite neemt om aan zijn wensen te voldoen, bouw je een band met hem op. Dit wordt omgezet in een waardering die zich vertaalt naar een betere uitbetaling.”

Klik hier voor de fotoreportage van het bezoek aan Westburg B.V.

De Grow Group Conference was tevens te gast bij substraatleverancier Saint-Gobain Cultilène. Het verslag van dit bezoek, inclusief fotoreportage, is volgende week op Groentennieuws te lezen.

Voor meer informatie over Grow Group, inclusief een overzicht van alle internationale partners en vestigingen:
Grow Group
Geestweg 146a
Naaldwijk
Tel 088-0120500
www.growgroup.com
[email protected]


Gerelateerde artikelen → Zie meer