Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Van Nature-telers over fusie:

"We hebben nog veel te winnen"

In het vorige nummer van het ledenmagazine van Van Nature spraken bestuurders uit de sector al hun positieve mening uit over de fusie tussen Versdirect.nl en BGB. Maar hoe kijken de telers er eigenlijk tegenaan? Op verzoek van 'Meer Van Nature' schuiven twee tomatentelers aan voor een gesprek. Gertjan van der Spek, voorheen van BGB, gaat op de koffie bij Stefan Oussoren (ex-Versdirect.nl).



De krachtenbundeling kon op geen beter moment gestalte krijgen. De tomatenprijzen stemmen weinig hoopvol voor de tijd van het jaar. "Een bundeling kan zeker geen kwaad", zegt Gert-Jan van der Spek met tuinders-relativering. "Dat had ook met een andere partij het geval kunnen zijn want qua afzet zaten we ook op één lijn met anderen in de markt. Maar er waren veel overeenkomsten tussen Versdirect.nl en BGB." Stefan Oussoren is het eens. "Vanuit Versdirect.nl gezien was BGB de meest logische partner. Qua telers is het een vergelijkbare club maar ook qua productenpakket. En de meeste leden zitten in dezelfde regio." Op elf hectare teelt hij trostomaten in Zevenhuizen. Collega Gert-Jan heeft één hectare minder en teelt losse tomaten en pruimtomaten in Bleiswijk en Bergschenhoek.

Investeren in marktkennis

Wat in de sector al langer rondzingt, ligt ook voor in de mond bij Gertjan en Stefan: verdere concentratie is niet uit te sluiten. Gertjan van der Spek: "Er is nog geen handelaar minder op de markt met deze fusie. Onze manier van ketensamenwerking is wel versterkt maar er zijn nog ‘vrije jongens’ in zowel teelt als handel, die de toon zetten in de markt en daar gebruik van maken. We zijn er dus nog niet. Het initiatief van Van Nature zie ik als een tussenstap." Een tussenstap, maar wel één die in het belang is van de telers, denkt Stefan. "Wat we alleen niet kunnen en samen wel, is meer marktkennis ontwikkelen. Informatie uit de markt vertalen naar de werkvloer. Hoe gaan de supermarkten om met jouw product en dat van anderen? Hoe ligt het in het schap? Wat doet de concurrentie? Als je dat weet, heb je beter door wat er aan de hand is. In het verleden waren beide verenigingen daarvoor te klein. Nu hebben we de mogelijkheden in huis."

Productcommissies

De productcommissies, die al bij BGB functioneerden, zijn nu ook bij Van Nature ingesteld. Stefan Oussoren heeft zitting in die van de trostomaten. "Ik zie die commissies als één van de sterke punten van de nieuwe organisatie", concludeert Stefan. "Als we als telersvereniging sterker willen staan, moeten we meer kennis van de markt opbouwen. Dan kunnen we beter anticiperen op de markt."
“Met die commissies hebben we ook een instrument om aan het begin van het jaar de jaarplannen van de telers te bespreken. En je kunt met z'n allen ook makkelijker praten over kwaliteitszaken en afzetplannen", verwacht Gertjan. Geen botsende belangen? Stefan: "Ik denk dat we daar zeker gaan uitkomen. Het is gewoon een kwestie van slim nadenken. We zullen efficiëntere oplossingen moeten zoeken. Veel dingen werden toch dubbel gedaan. Als drie tuinders via de coöperatie één klant beleveren, dan ben je beter af door dat bij één onder te brengen."

Grip op de markt

Meer grip op de markt, is de uiteindelijke doelstelling. Stefan: "Er zijn te veel partijen, nog steeds. De markt wordt nu te veel gedomineerd door ‘vrije’ handelshuizen, die maar aan Jan en alleman verkopen. Die worden daar zelf niet slechter van. Er is zoveel aanbod op de markt. Ze krijgen het toch wel voor de prijs, die ze willen hebben. En als er meerdere handelaren allemaal met verschillende prijzen naar één en dezelfde klant gaan, is de tuinder de dupe."
Gertjan: "Door de concurrentie in de markt is het moeilijk om een acceptabele prijs te krijgen. Er is dus nog veel te winnen. Daarom hoop ik dat we met onze verkoopbedrijven dichter naar de supermarkten kunnen kruipen." Stefan: "Dan heb je ook je marktinformatie uit de eerste hand. Op basis daarvan kun je dan een andere aanpak kiezen."

Beide telers geven aan dat de fusie in ieder geval een goede stap is en dat er door de nieuwe werkwijze nog veel te winnen is.

Bron: Meer van Nature
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer