Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aantal foodkopers in tankshops neemt af

Het aantal bezoekers aan het benzinekanaal blijft met 1,2 miljoen mensen per dag stabiel. Maar het aantal kopers van eten of drinken in de tankshops is gedaald met 7%. Het aantal onbemande tankstations neemt toe, terwijl de hoeveelheid bakery's gelijk blijft. Dat blijkt uit het Nationaal Petrol Onderzoek dat onderzoeksbureau Foodstep eind mei in samenwerking met Out.of.Home Shops presenteert.

Het aantal tankstations in ons land is nagenoeg stabiel. Minder dan voorgaande jaren stijgt het aantal onbemande stations met 4% naar 1405 stations in totaal. Dit gaat geheel ten koste van de bemande niet-snelweg stations, die met 3% tot in totaal 2095 afnemen. De stijging van onbemande tankstations is beduidend minder dan de stijging van 10% en 9% in respectievelijk 2010 en 2011.

Gemiddeld besteed bedrag

Er is een duidelijk verschil tussen de snelweg en woonwijk als het gaat om het gemiddeld besteed bedrag: langs de snelweg blijven de heavy users relatief meer besteden (+10%). In de woonwijk daalt het aantal kopers en het gemiddeld besteed bedrag met 4%. Dat komt vooral door een ander koperspubliek en een andere reden van bezoek.

Naast dit verschil tussen woonwijk en snelweg is ook het verschil zichtbaar tussen 'eten & drinken' en 'tabak'. Waar het aantal kopers van eten en drinken afneemt en het gemiddeld besteed bedrag toeneemt, geldt voor tabak dat het percentage kopers stijgt en dat de gemiddelde besteding per koper juist beduidend daalt. En opvallend: het ontbijtje langs de weg heeft nog geen doorslaggevende resultaten op kopersniveau.

Aanbod verschraalt

Ondanks nieuwe shopformules en investeringen van oliemaatschappijen hierin, is het aanbod aan het verschralen. Immers het aandeel van onbemand is verder toegenomen, terwijl het aantal bakery's op 400 constant is gebleven.

Verkeerd referentiekader

Veel klanten ervaren de shop bij benzinestations als verkooppunt van brandstof en niet als echte conveniencelocatie. Dit heeft ook met de look en feel te maken van de shops zelf. De formules zijn nog niet in staat gebleken om het referentiekader bij klanten te veranderen. Dat ligt nu namelijk dicht bij supermarkten en drogisterijen.

bron: Levensmiddelenkrant,
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer