Vincent van de Lans, directeur en teler bij Lans BV: ‘De afgelopen twee jaar heeft het ras zich bewezen. Door de goede resultaten zijn we meer en meer Proudesse neer gaan zetten. Inmiddels meer dan 12 hectare jaarrond in de kassen van Lans.’
Route naar retail
De combinatie van de donkerrode in- en uitwendige kleur, de goede smaak, de houdbaarheid en de resistentie tegen echte meeldauw hebben er toe geleid dat Proudesse in Nederland jaarrond beschikbaar is bij PLUS supermarkten en in België bij Delhaize. Daarnaast vindt Proudesse steeds vaker de weg richting Duitsland en Engeland.De kleur van Proudesse en daarmee de fraaie presentatie in het schap van de supermarkten blijken een goede trigger voor impulsaankopen. Daarom positioneert supermarktketen PLUS Proudesse onder het luxueuze merk Appetit. Leo van de Lans is vanaf het begin betrokken geweest bij de teelt en in de marktintroductie van Proudesse. Hij vertelt: ‘Vanaf het eerste moment heeft de klantwens centraal gestaan bij de introductie van Proudesse. Door het gesprek aan te gaan met retailers, werden hun wensen duidelijk en konden wij onze teelt daar op aanpassen. Daarmee doorbraken we een spiraal, waar we tot dan toe in gezeten hadden: het leveren van rassen van ónze keuze, niet die van de klant.’
Omarmd
Dat Proudesse mede de keuze is van retailers, heeft veel pluspunten. Leo: ‘Het voordeel is dat het ras ook nu door hen omarmd wordt; ze zien het als hun eigen tomaat. Het mooie van Proudesse is dat het zowel belicht als onbelicht geteeld kan worden, waardoor we in staat zijn om jaarrond een Proudesse te leveren met een Nederlandse herkomst.’
Tevreden consumenten
De vraag naar tomaten met een aansprekende rode kleur, zowel inwendige als uitwendige, in combinatie met goede smaak en meeldauwresistentie zal in de toekomst toenemen. De rassen, die De Ruiter in de toekomst gaat introduceren, zullen hier nog meer aan gaan voldoen. Met één doel in gedachten: tevreden consumenten.’Bron: Livingnews, Monsanto