De klant centraal
"Het Voedingscentrum adviseert om gezonder te eten. Daardoor verwachten we dat de consumptie van groente en fruit de komende jaren stijgt", zegt Hans Leerssen, secretaris bij de VIGEF. "We hebben dus goud in handen. Maar om onze afzet duurzaam te vergroten, moeten we innoveren en nieuwe consumentengroepen aanspreken. Daarom stellen we de klant centraal. Die wil bijvoorbeeld andere smaken, meer gemak of vervanging van vlees. De routekaart speelt in op dit soort trends en beschrijft hoe we daarbij het energiegebruik in 2030 kunnen halveren ten opzichte van 2005."Nu is er draagvlak
Ook vóór de routekaart zette de groente- en fruitsector al in op innovatie en duurzaamheid. In drie platformen die kennis uitwisselen en onderzoek doen. Eén rond de toeleveringsketen en het veiligstellen van de grondstoffenvoorziening. Eén rond het verbeteren van processen, CO2-uitstoot, duurzame energie en hergebruik van reststromen. En één rond nieuwe producten, imago en innovatie. "De routekaart heeft deze platforms structuur gegeven en gezorgd dat er draagvlak is binnen de VIGEF. Omdat er nu een duidelijk doel is, willen de bedrijven zich committeren."Aansluiten bij Topteams
Het routekaarttraject heeft een lijst met maatregelen opgeleverd. Nu is het tijd om deze te gaan uitvoeren. "We willen bijvoorbeeld aansluiting zoeken bij het Topteam Agrofood en het Topteam Tuinbouw. Die bepalen het onderzoeksbeleid in de sector. Ons project 'Eiwit voor iedereen' zou daar heel mooi in passen. Dit kijkt hoe dierlijke eiwitten te vervangen zijn door plantaardige, bijvoorbeeld bonen of erwten." Leerssen ziet de implementatie met vertrouwen tegemoet: "Dankzij het routekaarttraject is er veel enthousiasme. Daarmee gaan we nu aan de slag om de sector te versterken."Klik hier voor meer informatie
Bron: agentschapNL