Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Richard Enthoven, SQ Growers:

“Probeer aanvoerpieken in de hand te houden!”

Tholen - Sinds januari van dit jaar is Richard Enthoven de nieuwe voorzitter van Telersvereniging SQ Growers. De telersvereniging bestaat uit een 18-tal telers met een areaal van 75 hectare losse tomaten die worden vermarkt via The Greenery.Richard teelt samen met broer Alex losse tomaten op het 2,5 hectare grote bedrijf in Maasland. De teler vertelt dat de vraag naar het losse segment begint aan te trekken.

“Gelukkig komt er meer vraag vanuit Engeland. Dat is toch een van onze belangrijkste afzetmarkten. Spaanse, Canarische en Marokkaanse tomaten hebben daar tot nu toe de markt gedomineerd. Inmiddels komt er steeds meer Hollands product op de markt aldaar”, vertelt Richard.



Op dit moment is Enthoven redelijk over de prijsvorming van het losse segment. “In het begin van het seizoen was het matig. We hadden beter verwacht”, zegt hij. "Het seizoen is langzaam op gang gekomen. Door het donkere voorjaar is er tot nu toe minder geproduceerd. Nu is de wekelijkse productie ongeveer op het reguliere niveau. Als dit stabiliseert, zal dit ook blijken in de prijsvorming."

Richard hoopt dat er niet al te grote productiepieken zullen ontstaan. “Als we als telers de aanvoerpieken in de hand kunnen houden, dan kunnen we meer stabiliteit en continuïteit creëren en dit zal ook resulteren in het rendement en prijsvorming van ons product. Natuurlijk hebben we als telers met de weersinvloeden, externe factoren en de vraag vanuit de consument te maken, die we niet altijd in de hand hebben. Maar daar kunnen en moeten we wel op inspelen in de keten.”

Meer informatie:
SQ Growers
Richard Enthoven
www.sqgrowers.nl

Gerelateerde artikelen → Zie meer