Exclusief product
"Een nadeel was dat we niet volledig op die vraag konden inspelen", vervolgt de ondernemer. "We hadden het niet voorzien. Wel hebben we de productie verhoogd, maar dit konden we pas na zes weken leveren en de vraag was toen spijtig niet meer zo sterk als ervoor." Met de zeekoolspruit richt hij zich op specifieke afnemers, voornamelijk in de horeca. "Het is een exclusief product en dat willen we ook zo houden. Ik verwacht ook niet dat de volumes heel hard gaan stijgen omdat ook de prijs op een vrij hoog niveau ligt, 5 euro voor 50 gram. Met dit product onderscheiden horeca-ondernemers zich absoluut qua garnituur, het is echt de finishing touch van een gerecht. Het verkoopt zichzelf." Arbeidsintensief
De reden voor de hoge prijs ligt vooral in het arbeidsintensieve aspect. "We produceren zo'n 50 tot 60 schalen per week en het sorteren en verpakken neemt veel tijd in beslag. Kwaliteit vinden we van groot belang en onze eisen liggen hoog." Van de 'geforceerde zeekool' is Bruyninckx de enige aanbieder in Belgiƫ. Hij verwacht dat niet veel mensen zijn voorbeeld zullen volgen omdat het zo'n speciaal product is."De zeekoolspruiten zijn erg klein, zo'n 4 mm breed. De teler staat al bekend om de babywitloofjes, de chiconettes. Samen met Joost Bogemans van plantenveredelaar Intellicrops richt hij zich sinds vorig jaar ook op de zeekoolspruit. Intellicrops is ontwikkelaar en veredelaar van andere zeegroenten zoals zeekraal, lamsoren en zeevenkel. Voor de babywitloofjes verwacht Bart een goed jaar. "Ook hier zit een langzame groei in. Onze belangrijkste afnemer hiervan is Delhaize. We leveren zowel verse als voorgegaarde witloof en merken hier een groeiende vraag naar. Zo'n 90% gaat naar de retailers en de rest is bestemd voor de horeca."
Voor meer informatie:
Bart Bruyninckx
Bruyninckx bvba
Schuttersveldstraat 7, 3272 Messelbroek
Tel: +32 (0)475 / 842 759
Fax: +32 (0)16 / 64 07 97
www.chiconnettes.be