Tholen - Het gaat op dit moment redelijk goed met de prijzen van de Nederlandse paprika’s. Deze prijzen hebben automatisch hun weerslag op de prijzen van de rode puntpaprika’s. “Ik hoop dat deze prijzen de rest van het seizoen aangehouden kunnen worden”, zegt Bert van Onselen van puntpaprikatelersvereniging Sweetpoint. “Maar als er straks meer aanvoer komt, zal het waarschijnlijk wel weer wat minder worden. Alles valt of staat met het aanbod. Daarom zorgen wij dat we gewoon nooit overproduceren.”
Van Onselen legt uit dat de telers van Sweetpoint het hele jaar door ervoor zorgen dat ze een constante aanvoer hebben. “Op het moment dat wij inschatten dat we meer paprika’s zullen gaan produceren dan dat er vraag naar is, dan zorgen we dat we deze productie op tijd weghalen. We halen jaarlijks zo’n 3 a 4 kilo per vierkante meter weg. Die snijden we in een vroeg stadium van de plant, dus voordat ze volgroeid zijn. Op deze manier hebben we zelf het aanbod exact in de hand. Er is geen sprake van overproductie. Op die manier kun je goede afspraken met de handel en supermarkten maken. Wij zien daar onze kansen, in het reguleren van je productie en afzet. Dit brengt rust in je bedrijf, nooit last van personeelstekort in verband met een productiepiek en je hebt zelf je prijs in de hand”.

“Er is op het moment veel productie voor handen. Dat weet iedereen. Het is alleen jammer dat deze grote productie ten koste gaat van de teler. Het is verschrikkelijk jammer dat er veel handel onder de kostprijs de deur uit gaat. Als de productie iets beter gereguleerd zou worden, dan zou toekomst er een stuk beter uit kunnen zien voor de Nederlandse telers”, zegt van Onselen. “Onze visie is niet gefocust op het halen van een zo hoog mogelijke productie maar het halen van een gezond rendement. Wij produceren liever 15 kilo voor een acceptabele prijs dan 30 kilo onder de kostprijs.”
Volgens Bert is de schuld niet bij de supermarkt en de handel in de schoenen te schuiven: “We moeten de problemen niet bij de handel en de supermarkt neerleggen. Die zijn absoluut niet debet aan de slechte prijsvorming. Je kan met een een handelaar of een supermarkt juist hele goede afspraken maken. Ook zij zijn gebaat bij een constante gereguleerde aanvoer en een tevreden teler. Dat werkt ook voor hen gewoon een stuk gemakkelijker omdat we allemaal weten waar we aan toe zijn.”
Voor meer informatie:
SweetPoint
Bert van Onselen
[email protected]
www.sweetpoint.nl