Innovatie en vernieuwing in tuinbouw in 2010 gedaald
Innovatoren zijn bedrijven die een innovatie in productieprocessen of producten hebben uitgevoerd, waarmee zij de eerste in Nederland waren. Volgers zijn bedrijven die investeren in nieuwe productieprocessen of productvernieuwingen waarmee ze niet de eerste in Nederland waren. De daling van het aantal ‘volgers’ wordt deels verklaard door de slechte bedrijfsresultaten van de voorgaande twee jaar, waardoor de investeringsruimte van bedrijven is teruggelopen.
De meeste bedrijfsvernieuwingen vinden plaats op het moment dat bestaande bedrijfsonderdelen worden vervangen en vooral in combinatie met bedrijfsuitbreiding. Dierenwelzijn en -gezondheid en arbeid zijn in 62% respectievelijk 56% van de bedrijfsvernieuwingen in 2010 een belangrijk motief. Opvallend is dat het verbeteren van het imago van de sector in veel vernieuwingsprocessen belangrijk wordt gevonden. Ook het verbeteren van de marktpositie van de bedrijven blijkt een belangrijk motief voor vernieuwing. Dat wordt beoogd via productinnovatie, maar zeker ook door samenwerking en afzetbundeling. In 2010 werd het verbeteren van de marktpositie vaker genoemd als reden voor een vernieuwing dan kostprijsverlaging.
Bron: Wageningen UR / Michiel van Galen