Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Innovatie en vernieuwing in tuinbouw in 2010 gedaald

Het aandeel vernieuwende bedrijven in de land- en tuinbouw is in 2010 gedaald ten opzichte van de twee voorgaande jaren. Het percentage kwam uit op ruim 14%. De teruggang vond vooral plaats bij de zogenaamde 'volgers'. Het aandeel 'innovatoren' liep met 3% op. Ondanks de daling in 2010 ten opzichte van 2008 en 2009, is het aandeel vernieuwende bedrijven nog wel hoger dan in daaraan voorafgaande jaren. Dat blijkt uit de innovatiemonitorenquête van het LEI.



Innovatoren zijn bedrijven die een innovatie in productieprocessen of producten hebben uitgevoerd, waarmee zij de eerste in Nederland waren. Volgers zijn bedrijven die investeren in nieuwe productieprocessen of productvernieuwingen waarmee ze niet de eerste in Nederland waren. De daling van het aantal ‘volgers’ wordt deels verklaard door de slechte bedrijfsresultaten van de voorgaande twee jaar, waardoor de investeringsruimte van bedrijven is teruggelopen.



De meeste bedrijfsvernieuwingen vinden plaats op het moment dat bestaande bedrijfsonderdelen worden vervangen en vooral in combinatie met bedrijfsuitbreiding. Dierenwelzijn en -gezondheid en arbeid zijn in 62% respectievelijk 56% van de bedrijfsvernieuwingen in 2010 een belangrijk motief. Opvallend is dat het verbeteren van het imago van de sector in veel vernieuwingsprocessen belangrijk wordt gevonden. Ook het verbeteren van de marktpositie van de bedrijven blijkt een belangrijk motief voor vernieuwing. Dat wordt beoogd via productinnovatie, maar zeker ook door samenwerking en afzetbundeling. In 2010 werd het verbeteren van de marktpositie vaker genoemd als reden voor een vernieuwing dan kostprijsverlaging.

Bron: Wageningen UR / Michiel van Galen
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer