Overname Alkupro door Alcomij
De overname van Alkupro is een gevolg van het feit dat de Nederlandse markt voor de nieuwbouw van kassen is gedecimeerd vanaf de piek in 2007, toen jaarlijks nog circa 700 hectares werden gebouwd, tot een niveau van circa 100 hectares per jaar vanaf 2009. De algehele malaise in de Nederlandse glastuinbouw raakt de toeleverindustrie extra hard, omdat financiële instellingen geen kredieten meer verstrekken voor investeringen in nieuwbouwprojecten. Deze moeilijke marktomstandigheden werden Alkupro fataal. Er is sprake van een versnelde consolidatie van de kassenbouwmarkt. Net als in de bouw is er ook in de toeleverindustrie voor de glastuinbouw de laatste 6 maanden sprake van bijzonder veel overnames, faillissementen en fusies.
Alcomij speelt al sinds jaar en dag een actieve rol in het consolidatieproces van de
kassenbouw. Zo werd in 2002 het voormalige Boskon (staalconstructies voor kassen) overgenomen en bij Alcomij geïntegreerd. In 2005 was Alcoa Greenhouse Systems (kasdeksystemen) aan de beurt om te worden ingelijfd binnen de Alcomij-organisatie. Een logisch gevolg van dit beleid is de overname van Alkupro. De integratie van Alkupro met haar systemen, technologieën, machines en medewerkers binnen Alcomij is zorgvuldig voorbereid en zal de komende maanden zijn beslag krijgen om zodoende de klanten van Alkupro het vertrouwde product, de service en ondersteuning te kunnen blijven bieden.
Door het wegvallen van de binnenlandse nieuwbouwmarkt is deze typisch Nederlandse industrie zich steeds meer gaan focussen op export. Historisch gezien werd in deze branche al sterk export gedreven, maar sinds de financiële crisis, heeft de toeleversector haar bakens definitief verzet naar de nieuwe groeilanden. Er ontstaat op diverse plekken op de wereld een nieuwe middenklasse, die ook wel een lekker tomaatje lust of een mooi bloemetje op tafel wil zetten. Het product “glazen kas” kan invulling geven aan deze stijgende vraag, doordat er in een kas sprake is van klimaat- en procescontrole waardoor het groeiproces verregaand kan worden geoptimaliseerd.
Alcomij legt zich in samenwerking met haar klanten toe op het ontwikkelen van producten voor deze nieuwe markten. Tevens heeft Alcomij steeds een strategie gevolgd van diversificatie. Naast toelevering aan de kassenbouw ontwikkelt en produceert Alcomij ook logistieke systemen, zoals veilingkarren en kweektafels. Dit beleid heeft er in geresulteerd dat Alcomij hoofdaannemer is voor het project “1-kar” van FloraHolland. Voor FloraHolland worden alle 260.000 veilingkarren omgebouwd of nieuw gebouwd tot een landelijke uitwisselbaar stapelwagenbestand. Deze strategie van diversificatie en overnames geeft Alcomij vanuit een financieel solide basis de mogelijkheid om een rol te spelen in de consolidatiefase waarin de markt zich nu bevindt. Aanvullende informatie kunt u vinden op www.alcomij.nl.